AutoZeelandtest van de Nissan Ariya Advance
AutoZeelandtest van de Nissan Ariya Advance
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Nummer 3”
De Leaf was ooit de meeste verkochte E-auto van pionier Nissan. De tweede van Nissan zijn we een beetje vergeten: de NV200 Evalia. Nu staat als derde de Ariya in de rij om een bestseller te worden en wel in de booming E-SUV-klasse.
Auto Sturm is de Nissandealer in zuidwest Nederland met vestigingen in Middelburg, Goes, Spijkenisse en Roosendaal. Auto Moret is dat voor Zeeuws-Vlaanderen
Ik haalde de Ariya op in Goes.
Op basis van dezelfde bouwstenen als bij de Renault Megane E-Tech Electric komt Nissan met de Ariya. De Megane vinden we in het C-segment, de Ariya is een cross-over SUV coupé. Hij is er in drie uitvoeringen:
- 63 kWh, 217 pk/300 Nm, voorwielaandrijving, vanaf € 50.990,-
- 87 kWh, 242 pk/300 Nm, voorwielaandrijving, vanaf € 57.900,-
- 87 kWh, 306 pk, 600 Nm, vierwielaandrijving, vanaf € 61.900,-
De Ariya is een grote auto, zelfs groter dan de Quashqai:
L x b x h = 4,60 x 2,17 (met buitenspiegels) x 1,66 meter met bovendien een forse wielbasis van 2,775 meter!
Futuristisch
Nissan heeft niet altijd spannende auto’s getekend, de Ariya is echter een uitzondering. De abstracte vormen en de bijzondere kleurcombinaties maken hem tot wat ze in Duitsland zeggen: ein ‘Hingucker’. Ik heb het zelf ervaren tijdens de testrit, want heel veel mensen kijken hem bij het passeren na. De testauto had niet eens die spannende twotone kleuren, maar was enkel in ‘Ceramic Grey’ gespoten.
Alleen de neus al met de superdunne LED-koplampen, de aparte, kenmerkende lichtlamellen die samen de complexe, zwarte grille met Japanse Kumiko-patronen omsluiten. De neus is kort gehouden, omdat de E-motor niet zoveel plaats nodig heeft.
Hij heeft voorts heel veel vloeiende lijnen, een opvallend getekende zijruitlijn, uitgeklopte wielkasten met zwarte omrandingen en enorme optionele 20 inch wielen die bovendien aerodynamisch gevormd zijn. (255/45R20).
De achterkant is zeker zijn chocoladezijde met de grote raamspoiler, de doorlopende lichtbalk en de forse diffuser. Zoals bij zovele SUV’s heeft dat mooie ook een keerzijde: van binnenuit is de achterruit erg klein en schuin naar achteren is het zicht miniem.
Hij lijkt een gunstige stroomlijn te hebben, maar met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,36 is dat zeker niet het geval. Dat is uiteindelijk te wijten aan zijn opmerkelijke hoogte.
Ruimte
Die hoogte is weer terug te voeren op het accupakket onder de vloer. De zit is daarom ongebruikelijk hoog. Dankzij de wielbasis van bijna 2,78 m is er plenty beenruimte voorhanden achterin. Twee personen zitten wel goed, als je echter in het midden zit, moet de reis niet te lang duren. De achterbank is echter wel voorzien van een mogelijkheid om hem te verwarmen en er zijn usb-aansluitingen aanwezig.
De bagageruimte van 468 liter is ook al niet misselijk. De grote voorstoelen bieden veel steun en zijn ergonomisch gevormd. Aflegmogelijkheden zijn er genoeg: in de portieren, in de verschuifbare middenarmsteun en in de twee handschoenenkastjes.
Haptisch design
Het enorme dashboardlandschap is strak getekend en ziet er chique uit. Het lijkt in eerste instantie op mooi gestikt leer, het voelt ook zo, maar het is allemaal vegan, logisch. Ook hier komen we het Japanse Kumiko-patroon weer tegen. Op de deurpanelen aan de binnenzijde vindt een samenspel tussen licht en schaduw plaats.
De twee grote beeldschermen vormen samen een eenheid en er moet veel via het infotainmentscherm worden geregeld.
Toch zijn er ook fysieke knoppen, maar die zijn niet traditioneel. Door het kunsthout schemeren ‘knoppen’ die met een haptische feedback reageren, bijvoorbeeld voor de bediening van de klimaatbeheersing en de voor-en achterruitverwarming.
Standaard is de Ariya uitgerust met talrijke assistentsystemen die via knoppen op het tweespakige leren stuurwiel te bedienen zijn.
Op de kunsthouten middenconsole is de selectiehendel gemakkelijk bedienbaar gesitueerd. Ook hier bevinden zich haptische knoppen, o.a. die voor de bediening van de one-pedal-drive, de e-Pedal.
Laden en actieradius
Ik reed met de kleinste accu-uitvoering, namelijk 63 kWh. Deze wordt actief gekoeld of verwarmd. Dat heeft 3 redenen: 1. Optimale prestatie, 2. Mogelijkheid tot snel laden en 3. Garantie voor een lange levensduur. Bij de Leaf was die alleen maar luchtgekoeld.
Het verwarmen vóór het laden gebeurt door een druk op de knop, zodat het laden sneller gaat.
Vier manieren van laden:
- Stopcontact thuis: 100% in 34,5 uur
- Wallbox 7,4 kW: 100% in 10 uur
- Wallbox 22 kW: 100% in 3,5 uur
- DC 130 kW snelladen: 20-80% in 30 minuten
Verbruik
Ik kreeg hem 96% geladen mee en de actieradius bedroeg 260 kilometer. Dat bereik is afhankelijk van het rijgedrag van mijn voorgangers plus de temperatuur. In de winter is dat bereik stukken minder dan wanneer het warm is. Ik heb ongeveer 200 kilometer gereden op wisselende wegen, maar niet veel sneller dan 100 km/h en op tweebaanswegen uiteraard gebruik gemaakt van de ‘e-Pedal’. Na de knop ingedrukt te hebben, hoef je het rempedaal nauwelijks of niet te gebruiken. Zodra je het gaspedaal (stroompedaal) loslaat, remt de auto sterk af en recupereert hij stroom.
Op het display is te zien dat bij het loslaten de remlichten ook gaan branden.
Daardoor kwam ik aan een gemiddeld verbruik van 19 kWh. Dat wordt in de zomer gegarandeerd gunstiger.
Met een leeggewicht van 2400 kilogram zou ik wat accucapaciteit betreft kiezen voor de 87 kWh accu, want dan is de actieradius al gauw 500 kilometer.
Onderweg
Bij deze uitvoering zijn er drie rijmodi beschikbaar: ‘Standaard, Eco en Sport’. Ik heb meestentijds in de Ecostand gereden, dat scheelt alweer in het verbruik. Bij de 4x4-uitvoering is er ook een rijmodus ‘Sneeuw’ beschikbaar.
Op de snelweg heeft hij het misschien wel goed naar zijn zin, hoewel felle dwarsnaden zoals in de Vlaketunnel akoestisch en voelbaar worden doorgegeven.
Dat heeft direct te maken met de stugge vering om het hoge gewicht te verhullen. Uiteraard heeft hij door het accupakket in de vloer een laag zwaartepunt. Daardoor helt hij in snel genomen bochten nauwelijks over, maar wordt hij snel onderstuurd, dat wil zeggen dat hij rechtdoor wil. Dit soort zware auto’s zijn niet zo geschikt om mee te boenderen, daar zijn andere types weer voor.
Als reisauto op mooie wegen is hij echter zeer geschikt. De rijeigenschappen kunnen het best worden getypeerd als goedmoedig en veilig.
Dat laatste is natuurlijk te danken aan het uitgebreide assistentenpakket waarmee de Ariya is uitgerust.
Conclusie
De Ariya is een aantrekkelijke, futuristisch gelijnde ruime crossover-SUV. Het elektrisch gedeelte is betrouwbaar, biedt veel souplesse en de prestaties zijn uitstekend. Er is genoeg keuze in accupakketten, zodat er wel een Ariya voor ieder wat wils te verkrijgen is.
Ten opzichte van de concurrentie is hij eigenlijk qua prijs gunstig.