AutoZeelandtest van de Opel Rocks-e Tekno

AutoZeelandtest van de Opel Rocks-e Tekno

AutoZeelandtest van de Opel Rocks-e Tekno

De Stellantisgroep heeft het slim gedaan: ze hebben een goedkoop elektrisch 45 km-autootje gecreëerd die bij ons Opel heet, in Frankrijk Citroën en in Italië Fiat. Uiterst handig in grote, drukke steden, maar zeker ook hier in de provincie als tweede of derde auto!

AutoZeelandtest van de Opel Rocks-e Tekno

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Waarin een groot merk klein kan zijn”

De Stellantisgroep heeft het slim gedaan: ze hebben een goedkoop elektrisch 45 km-autootje gecreëerd die bij ons Opel heet, in Frankrijk Citroën en in Italië Fiat.
Uiterst handig in grote, drukke steden, maar zeker ook hier in de provincie als tweede of derde auto!

Hij stond op de stand van Van Mossel op de Contacta in november, maar je zag hem bijna niet staan. Hij stond ook een beetje achteraf en dan is dat logisch.
Dat hij echter opvalt in het straatbeeld, heb ik wel degelijk ervaren.
Bij Van Mossel Opel Goes hebben drie enthousiaste mensen ervoor gezorgd dat ik met de kleinste Opel aller tijden kon gaan rijden: verkoopadviseur Floris van Overveld nodigde mij al op de Contacta uit, vestigingsdirecteur Leon Paassens reserveerde hem voor mij en verkoopadviseur Marloes Arends had hem klaar gezet.

Bijzondere brommobiel
De Rocks-e valt in Nederland onder die naam: brommobiel. Hij bromt echter helemaal niet, hij zoemt. Als je een brommerrijbewijs hebt, mag je er al met 16 jaar in rijden. Er zijn in Nederland veel brommobielen, vooral in de grote steden, maar de meeste van dit soort voertuigen zijn te hoog en te smal.
Het leuke van de Opel Rocks-e is dat hij er als een auto uitziet met vier wielen op de hoeken en een gewoon stuurwiel bezit.
Hij is echter kleiner dan de meeste brommobielen met zijn lengte van 2,41 m en zijn breedte van 1,54 m, Hij ziet er écht geinig uit.
Opel heeft geprobeerd op alle fronten te besparen op de constructie en dat heeft men slim gedaan!
Zo zijn de voor-en de achterzijde gelijk en als je goed kijkt, zie je ook de Opel Vizor, de nieuwe uitstraling van het gezicht van Opel. Vóór witte lampen, achter rode.
Ook de zijkanten zijn hetzelfde en om ook hier te besparen, gaat het bestuurdersportier ‘verkeerd’ open, in tegenstelling tot het passagiersportier, daardoor konden dezelfde ophangingen worden gebruikt.
Alle Rocks’-e hebben dezelfde grijs/blauwe kleur van het kunststof, dus spuiten is overbodig. Overal zijn gele accenten aangebracht en er zijn ook stickerpakketten verkrijgbaar om hem een beetje op te leuken en te personifiëren.

Inside
Als chauffeur stapt hij eigenlijk lekker in, voordeel van zo’n bijzonder portier. Eigenlijk net als de eerste lelijke eendjes van  begin jaren ’50. Met dat icoon deelt hij ook de omklapbare zijruiten, heel herkenbaar! Die ruitjes moeten niet alleen voor frisse lucht zorgen, maar ook voorkomen dat de Rocks-e niet aan de binnenkant beslaat, want hij heeft geen airco en ook geen kachel. Het ruimtegevoel is echter uniek en aangenaam.
Om de portieren weer te openen zijn er gele lussen aangebracht, bij de bestuurder linksvoor en bij de passagier rechts achter.
De bestuurdersstoel is flink verstelbaar, de passagiersstoel niet, die maakt onderdeel uit van de carrosserie en is gefixeerd. Je moet wel wat zitvlees hebben, want de stoelen zijn redelijk hard. Als bedrijfswagen heet hij Kargo; er is in plaats van de passagiersstoel een grote kist met laden aangebracht. Handig hoor!
Het is erg licht in de kleine Opel, hetgeen met name te danken is aan het grote glazen dak. Dat zal in de zomer wel warm zijn, maar in de winter dankzij wat zonnestralen wellicht aangenaam om toch wat warmte binnen te krijgen.
De zijruiten zijn wat lager aangebracht, zodat lange mensen hun hoofd een beetje moeten buigen om opzij te kijken.
Behalve de twee portieren, zijn er geen openingen of kleppen, je hangt je jas of tas aan een gele hanger op het dashboard en de rest van de boodschappen komt allemaal voor de passagiersstoel te staan.
Je kunt ook nog wat spulletjes achter de stoelen kwijt, daar zit ook het luikje voor de ruitensproeiervloeistof en de zekeringen.
Hoewel het zicht naar voren riant is, kan ik dat niet helemaal vinden naar achteren toe. Een binnenspiegel ontbreekt, maar is optioneel met zuignap te bestellen voor slechts 10 euro, een absolute aanrader!
De beide buitenspiegeltjes zijn heel klein en wat omstandig in te stellen.

Uitrusting en opties
Hij ziet er dan wel uit als een auto, maar het is en blijft een brommobiel en dus zijn er geen airbags, geen ABS, geen ESP en zijn de gordels het enige rudiment van alle actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen en assistentsystemen.
Toch maak ik hier een positieve kanttekening, want het Opeltje heeft dezelfde kentekenplaat als een brommer en als automan zeg ik dan: ik ga voor deze Rocks-e en niet voor zo’n gevaarlijke brommer. Je zit droog en eigenlijk een stuk veiliger dan op zo’n ronkende tweewieler.
Het stuur is volwassen, het LCD-schermpje is minuscuul, maar goed leesbaar.
Optioneel is er een houder voor je smartphone en een USB-aansluiting beschikbaar. De telefoon kan natuurlijk dienen als navigatiesysteem. Wil je muziek horen, is er een losse speaker te verkrijgen inclusief Bluetooth.

Elektrisch onderweg
Om te starten heb je een sleutel nodig en moet het schakelpaneel links van de bestuurdersstoel worden bediend: D, R en N.
De elektromotor heeft slechts 8 pk, maar dat blijkt ruimschoots voldoende te zijn. Ik heb hem eerst maar eens in Goes uitgeprobeerd en ik trof bijna overal lachende gezichten aan. Overal waar auto’s niet mogen komen en er een verkeersbord staat dat fietsen en brommers wel zijn toegestaan, mocht ik ook komen. Er was zelfs een handhaver die me tegenhield, maar na enige uitleg, kwam dat natuurlijk goed.
Met een top van 45 km/h kom je eigenlijk goed mee in het stadsverkeer.
Hij accelereert best aardig en de E-motor is daarbij goed hoorbaar. Wanneer je gas inhoudt of remt, recupereert hij wat energie, maar niet zoveel als bij elektrische auto’s met one-pedal-drive. Remmen doet hij trouwens als de beste.
De accu van 6 kWh bevindt zich onder de stoelen en zorgt voor een actieradius van ongeveer 75 kilometer. Dat moet in de praktijk echt voldoende zijn. Dat hij uitermate geschikt is om ook op het platteland te functioneren, heb ik ook ervaren door binnendoor naar Heinkenszand te rijden.
Weer thuis in Kloetinge even aan de stekker gelegd. In de rechter B-stijl is een 3 meter lang snoer opgeborgen dat gewoon thuis in het stopcontact past. Na 4 uur is hij volledig opgeladen.

Het onderstel van de Rocks-e is eenvoudig en dat merk je goed. Verwacht geen uitgebreid comfort, maar dat past ook eigenlijk niet. Zolang je op asfaltwegen rijdt, valt het alles mee. Op slechte wegen is hij wendbaar genoeg om putdeksels en kuilen te ontwijken. Met zijn draaicirkel van 7 meter keer je in een straat heel gemakkelijk om en je parkeert hem dwars tussen twee auto’s in.. We weten allemaal dat de bussen van de pakketdiensten in de binnensteden de nauwe straten kunnen blokkeren…geen probleem voor de Rocks-e, want hoe klein het gaatje ook is, hij komt overal langs!
Dan merk je dat een groot glasoppervlak bijdraagt tot de verkeersveiligheid, want alles is zó overzichtelijk!

Technische specificaties

  • L x b x h = 2,41 x 1,39 x 1,525 m
  • Leeggewicht: 471 kg
  • Accuvoltage: 45V
  • Batterijcapaciteit: 5,5 kWh
  • Maximum vermogen: 8,2 pk
  • Topsnelheid: 45 km/h
  • WLTP verbruik: 4,7 kWh
  • Actieradius: 75 km/h
  • Laadtijd 100%: 4:20 uur
  • Prijs vanaf € 8.499,-

Conclusie
De Opel Rocks-e is een stads/plattelandswagentje dat klein van buiten, maar ruim van binnen is .Hij is snel, handig en wendbaar. Je komt op een uiterst goedkope manier beschut tegen allerlei weersinvloeden op je bestemming.
Ik heb nooit brommer gereden en ga dat ook zeker nooit doen.
Geef mij maar de Opel Rocks-e, een brommer met vier wielen en een dak boven mijn hoofd!

Terug naar de bovenkant van de website