De Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid 2WD GT_Line
AutoZeelandtest van de Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid 2WD GT_Line
AutoZeelandtest van de Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid 2WD GT_Line
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Schot in de roos”
Met de vijfde generatie Sportage wil Kia de nieuwe maatstaf in het Europese SUV-segment worden, een ambitieus plan!
Ik testte de Full Hybrid-uitvoering met de 1,6 liter turbo-benzinemotor gekoppeld aan een E-motor met 230 systeem-pk’s.
Jamie Crabbe is verantwoordelijk voor de beide Louwman-Kia vestigingen in Goes en Terneuzen. Hij regelde samen met zijn collega’s de Sportage voor mij.
Zelfbewust
De Sportage is compleet nieuw ontworpen en heeft absoluut geen overeenkomsten meer met zijn voorgangers. Verantwoordelijk voor het exterieur is de Franse designer Antonin Cohen. Het interieur, de materialen en de kleuren zijn van de hand van de Duitse ontwerpster Isabelle Höhner. Samen hebben zij een topprestatie geleverd in het Kia Design Center Europe in Frankfurt am Main. Al vele jaren zijn de designbureaus van zowel Kia als Hyundai in de Duitse deelstaat Hessen gevestigd. Een uiterst verstandige beslissing van het moederconcern in Zuid-Korea, want daar snappen ze wat de wensen van de Europese klanten zijn.
Antonin en Isabella kregen de opdracht om een SUV te ontwerpen die de strijd aan kan gaan met de gevestigde orde in het SUV-segment zoals de Volkswagen Tiguan en de Ford Kuga.
De mouwen opgestroopt, diep in het ontwikkelings-en techniekmagazijn gezocht en de complete know-how in de weegschaal gelegd.
Het resultaat is een SUV waarbij in vergelijking met zijn voorganger geen enkele steen op de ander bleef. Uiteraard deelt hij het platform met zijn neef, de Hyundai Tucson en dat is natuurlijk legitiem.
Zelfbewust treedt de nieuwe Sportage op de voorgrond. Cool en dynamisch gestileerd, uitgerust met de inmiddels fors gegroeide ‘Tigernose’, de grille die elke Kia siert.
Meteen opvallend is natuurlijk de boomerang-dagrijverlichting, het nieuw ontworpen Kia-logo, de apart getekende achterspoiler, de geprononceerd uitgeklopte wielkasten en de forse heuppartij.
Dat alles wordt onderstreept met een tot 2,68 meter verlengde wielbasis en dat legt hem geen windeieren.
Isabella’s cockpit
Tot de sterke punten van de Sportage behoort onmiskenbaar het interieur en zeker de cockpit. Met zijn twee hoogwaardige en gebogen 12,3 inch displays in combinatie met de digitale instrumenten en de getalenteerde spraakbediening maakt hij vrienden van een modern infotainmentsysteem gelukkig.
Op het linker scherm, vroeger heette dat het instrumentenpaneel, worden de instrumenten weliswaar gedigitaliseerd, maar analoog getoond met de ongekende helderheid en precisie van een Zwitsers uurwerk. Het gaat hier o.a. over de snelheidsmeter en de toerenteller, zó zou het in iedere moderne auto moeten…
Afhankelijk van de rijmodus verandert de kleur, van Eco tot Sport.
Het tweede scherm is aan het eerste gekoppeld en biedt heel veel mogelijkheden, maar ik ben ongelooflijk blij met een aantal belangrijke functies die via fysieke knoppen bediend worden.
Dankzij dit soort knoppen, bijvoorbeeld van de klimaatbeheersing die je vaak op de tast kunt vinden, word je tijdens het rijden niet afgeleid en dat is van wezenlijk belang!
De brede middenconsole in pianolak is zo’n voorbeeld, hij is voorzien van duidelijke schakelaars en een grote draaiknop die als selectiehendel voor de automaat fungeert.
Een andere praktische noviteit zijn de camerabeelden van de dodehoek als je de clignoteur bedient.
Opbergmogelijkheden zijn er voorts plenty, van bekerhouders tot en met plaats voor zonnebrillen, autohandschoenen en een laadplaats voor de smartphone.
De regelbare sfeerverlichting draagt bij tot het hoge cocoongehalte in het interieur.
Alle materialen zijn met zorg gekozen en de combinatie van suède en mooi kunstleer is bijzonder. De stoelen zitten goed en bieden prima zijdelingse steun, de zitting zou echter van mij iets langer mogen zijn.
Dankzij de grote wielbasis is het ook achterin goed toeven: absoluut voldoende hoofd- en beenruimte!
De kofferruimte is met 587 liter berekend op vakantiereizen met het hele gezin. Je moet de koffers alleen wel over een drempel van 72 cm tillen!
Ga je verhuizen, is er bij omgeklapte leuningen 1776 liter ter beschikking.
Technische gegevens
- B-motor: 1598 cc viercilinder turbo benzinemotor
- Boring x slag = 72 x 97 mm
- Vermogen/koppel: 180 pk/265 Nm
- E-motor/koppel: 44 kW/264 Nm
- Systeemvermogen:/koppel: 230 pk/350 Nm
- Aandrijving: voorwielen/ zestraps automaat
- L x b x h = 4,515 x 1,86,5 x 1,645 meter
- Wielbasis: 2,68 m
- Leeggewicht/laadvermogen: 1695/480 kg
- Trekvermogen ongeremd/geremd: 750/1650 kg
- Testverbruik/ actieradius: 7,4 liter/100 km/729 km
- Acceleratie 0-100 km/h/ topsnelheid: 7,9 sec./193 km/h
- Tussenspurt:
- 60-100 km/h: 4,2 sec.
- 8-120 km/h: 5,2 sec.
- Geluidsproductie bij 100 km/h: 67 dB (A)
Harmonie
De aandrijfbasis vormt de 1,6 liter turbo-benzinemotor met 180 pk die zijn koppeltoerental al bereikt bij 1500 toeren/min. Hij wordt bijgestaan door een 44 kW permanente elektromotor. De 37,5 kg zware Lithium-Ionen Polymer accu zit onder de achterbank. Het systeemvermogen van 230 pk/350 Nm is indrukwekkend. De beide motoren werken ongelooflijk soepel samen. Wanneer je elektrisch rijdt, wordt dat keurig weergegeven op het display. Komt de B-motor vervolgens assistentie verlenen, hoor of merk je dat nauwelijks. Pas wanneer je in de Sportmodus gaat rijden en het toerental in de buurt van de 4000 toeten komt, laat hij zich duidelijk horen, maar eigenlijk komt dat alleen in de bergen voor. De zestraps automaat is een aangename partner van de twee aandrijvingen, want hij schakelt nauwelijks voelbaar. Trouwens alle handelingen, ook het terugwinnen van elektriciteit door gas in te houden en te remmen, gaat ongelooflijk soepel. Overigens levert deze handeling een échte besparing van het brandstofverbruik op.
Kia heeft niet alleen bij de aandrijving de zaak onder controle, het is aangenaam stil in de auto: windgeruis en bandenlawaai zijn tot een minimum gereduceerd en vandaar de geringe decibellen van slechts 67 dB!
Het is ten eerste een fijne reisauto die verregaand comfortabel geveerd is. Ook felle dwarsnaden, putdeksels en andere vervelende onvolkomenheden filtert hij netjes voor zijn inzittenden weg.
Dankzij de adaptieve schokdempers bij deze GT-Line, laat hij bij geforceerde rijwijze een veilige en sportieve wegligging zien. De aangename besturing met voldoende terugmelding komt daar nog een keer bij, de harmonie overheerst bij deze Sportage.
Alle Sportages
De instapper is een 1,6 T-GDI met een Mild-Hybride systeem vanaf € 37.495,-.
De Full Hybrid is er in diverse uitvoeringen, de geteste GT-Line komt op € 48.995,-Dan is er nog de Plug-In Hybrid is allerlei uitvoeringen met een instapprijs van € 44.995,-.
Alle Sportages zijn standaard voorzien van heel veel veilige assistentsystemen.
Conclusie
De Sportage heeft flinke stappen vooruit gemaakt en is misschien wel hard op weg om de maatstaf in deze klasse te gaan worden. Hij is een overtuigende Full Hybrid met veel kracht, ruimte, comfort en een hoogwaardig interieur.
Kia geeft al heel lang 7 jaar garantie en ook daarin loopt het merk voorop.