AutoZeelandtest van de Toyota Corolla Cross Launch Edition

AutoZeelandtest van de Toyota Corolla Cross Launch Edition

AutoZeelandtest van de Toyota Corolla Cross Launch Edition

Het is niet zo dat Toyota een tekort had in het SUV-segment. De AygoX en de Yaris Cross gingen de nieuwe Corolla Cross voor. De Corolla Cross komt precies tussen de polariserende C-HR en de stoere RAV4 in, waarbij hij meer uiterlijke overeenkomsten heeft met de laatste.

AutoZeelandtest van de Toyota Corolla Cross Launch Edition

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Hybride crossover”

Het is niet zo dat Toyota een tekort had in het SUV-segment. De AygoX en de Yaris Cross gingen de nieuwe Corolla Cross voor. De Corolla Cross komt precies tussen de polariserende C-HR en de stoere RAV4 in, waarbij hij meer uiterlijke overeenkomsten heeft met de laatste.

Verkoopleider Wesley Buuron en verkoopadviseur Bryan Priem van Toyota de Jonge in Goes zorgden dat de testauto keurig voor me klaarstond.

Ik kon me voorstellen dat tot voor kort een willekeurige klant op zoek naar een hybride crossover een beetje schrok van de apart getekende C-HR, de RAV 4 nét even te duur vond en vervolgens de zaak verliet op zoek naar een ander merk. Dat klinkt nu misschien een beetje raar, maar het is voorgekomen.
Daarom heeft men bij Toyota in het bestaande gamma gepuzzeld en – eureka! – de Corolla Cross aan het bestand toegevoegd. De klant neemt nu plaats, maakt dan een proefrit en ondertekent het koopcontract.
Happy end in de showroom van Toyota de Jonge In Goes of Vlissingen!

Nieuw perspectief
De bestaande Corolla Hatchback, Limousine en combi zijn aantrekkelijke en elegante verschijningen, de Corolla Cross daarentegen krijgt van mij de predicaten stoer en robuust mee.
Hij lijkt op zijn broer, de RAV 4, hij heeft dezelfde oogopslag door de grote grille. Hij is echter 7,0 cm langer dan zijn eigenzinnige broer, maar deelt wel de wielbasis met hem en met de Hatchback. Het dak loopt vrijwel horizontaal en dat levert hem een stuk meer glasoppervlak op met een zijruitlijn die veel meer doet denken aan die van de RAV4. Ook de zwarte, hoekige kunststof omrandingen van de wielkasten en aan de onderkant van de voor- en achterbumper zijn overeenkomsten met die compacte SUV. Die fors uitgebouwde wielkasten verwijzen trouwens naar de vierwiel aangedreven versie die niet in Nederland, maar bijvoorbeeld in Zwitserland wél aangeboden wordt. Dat hij met die aandrijving avontuurlijk, niet vies van sneeuw en het ruige terrein is, moge duidelijk zijn.

Klassieke stijl en ruimte
Hij is gezegend met een grote kofferruimte van 433- 1440 liter die bereikbaar is door de vijfde deur die van mij wel iets hoger open mag gaan.
Je stapt achterin buitengewoon gemakkelijk in dankzij de grote portieren. Plaats genomen op de achterbank? Wat een zalig comfort biedt deze Corolla Cross daar, want de zitting is lang genoeg en er is voldoende hoofd- en beenruimte voorhanden.l Achterin valt me al op dat het zicht rondom optimaal is, ook schuin naar achteren toe en wat is het aangenaam licht in het interieur door het optionele panoramadak!
Nog eens even goed oriënteren hier achterin: twee ventilatieroosters maken het leven in de zomer aangenaam en de kinderen zullen op lange vakantieritten de beide USB C-poorten weten te waarderen. Een grote fles drinken in het portier en twee bekerhouders in de middenarmsteun en de reis kan beginnen!

Digitaal
Ik verplaats me naar de commandopost in de Cross. In vergelijking met de andere Corolla’s die deels nog van analoog instrumentarium voorzien zijn, heeft deze uitvoering een 12,3-inch volledig digitaal scherm.
Het digitale instrumentenpaneel kan verschillende gegevens van de boordcomputer weergeven. Dankzij realtime cloudnavigatie via een centraal geplaatst 10,5 inch touchscreen is de connectiviteit flink verbeterd. Het scherm wordt ook gebruikt voor Panoramic View Monitor met een 360º camera.
Gelukkig zijn er nog genoeg conventionele, fysieke knoppen aanwezig die na enige gewenning op de tast kunnen worden gevonden, een absolute pré!
Via de MY-T-app kunnen diverse voertuigdata op afstand worden ingezien en met het Smart Connect Pack kan je de auto ontgrendelen, de ramen openen en de climate control activeren. Het is zelfs mogelijk om de stuur-en stoelverwarming aan te zetten.
De 8-voudig elektrisch verstelbare leren bestuurdersstoel zit uitstekend en geeft prima steun. Jammer dat de passagier niet zo’n verstelbare zetel heeft.
De materialen op het dashboard en in het interieur zijn solide, maar niet altijd even hoogwaardig

Technische gegevens

  • B-motor: tweeliter viercilinder met 152 pk/190 Nm
  • Boring x slag: 80,5 x 97,6 mm (lange slag)
  • E-motor: synchroon elektromotor 83 kW
  • Systeemvermogen + koppel: 197 pk.206 Nm
  • Wielophanging voor: onafhankelijk ‘Mac Pherson’- veersysteem
  • Wielophanging achter: double wishbone
  • Aandrijving: voorwielen
  • Transmissie: Continue Variabele Transmissie (traploze CVT- automaat)
  • Carrosserie: SUV l x b x h = 4,460 x 1,85 x 1,62 m
  • Gewicht + laadvermogen: 1440 kg + 530 kg
  • Acceleratie 0-100 km/h: 7,6 sec. topsnelheid: 180 km/h
  • verbruik: 1 op 20.
  • Prijzen: vanaf € 37.995,-, testauto: € 44.995,-

De ideale combinatie
Ik blijf het bij elke test van een hybride Toyota schrijven, omdat ik de bezwaren van sommige mensen wil pareren met een positief verhaal over wat ik noem: de ideale combinatie. De Power Hybrid Automaat is een unieke samenwerking tussen:

  • Een lange slag tweeliter benzinemotor
  • Een elektromotor
  • Een CVT-automaat

Als eerste de lange slag motor die onderin de toerenkelder een natuurlijke trekkracht bezit, als tweede het elektrische duwtje in de rug en als derde de traploze automaat.
Als je niet aan deze drie-eenheid gewend bent, geef je waarschijnlijk teveel gas bij het accelereren en dat is zonde, want dan verspil je onnodig energie. Je moet bij het optrekken van alle drie de aandrijvingen optimaal gebruik maken en het gevoel krijgen ze alle drie samen te laten werken, dat leer je tijdens het rijden.
Zo haal je het maximale uit die aandrijftechniek en ben je snel en zuinig tegelijk!

Comfortabel
De Corolla Cross heeft nog meer sterke kanten. Daar is ten eerste het comfort, veroorzaakt door een ideaal onderstel dat een mooie mix vormt tussen comfort en sportiviteit. Niet alleen is het een fijne reisauto op de snelweg, maar korte oneffenheden worden ook mooi weggewerkt. Toch geeft hij een goede terugmelding van over welk soort weg je rijdt. Toyota heeft qua wegligging een grote stap vooruit gemaakt. Dan is er ten tweede nog de fijne besturing, heel precies en licht.
Het derde punt is het geringe geluid dat de wind veroorzaakt, hetgeen bijdraagt tot het algehele comfort. Tel daarbij op dat de motor 500 toeren minder maakt dan bij de andere Corolla’s. Het overschakelen van de E-motor naar de B-motor geschiedt mooi naadloos en je hoort het nauwelijks. Op de boordcomputer zie je overigens via het EV-lampje of je elektrisch rijdt.
Ik heb hem op twee manieren uitgeprobeerd, eerst snel en toen zuinig. Zelfs bij de eerste poging blijft het verbruik binnen de perken, maar ga je optimaal gebruik maken van de zuinigheidstest, dus netjes 100 km/h op de cruise control en anticiperend rijden, kwam ik toch aan bijna 1 op 25!
Aan rijhulpsystemen geen gebrek, passieve en actieve veiligheid voor alles!

Conclusie
Toyota beheerst de hybridetechniek als geen ander en dat merk je. De Corolla Cross is een praktische werk- en gezinsauto met een robuuste uitstraling en de uitgebreide serie-uitrusting, de ideale aandrijving en het ongekende comfort rechtvaardigen zijn prijs.

Terug naar de bovenkant van de website