AutoZeelandtest van de Škoda Enyaq Coupé RS iV

AutoZeelandtest van de Škoda Enyaq Coupé RS iV

AutoZeelandtest van de Škoda Enyaq Coupé RS iV

Škoda heeft zich binnen de Volkswagenfamilie ontwikkeld als een serieus paradepaard. Vorig jaar testte ik de Enyaq SUV en vestigde daarmee mijn gemiddeld zuinigheidsrecord, nl. 15 kWh! Nu is het de beurt aan de Eniaq Coupé, uitgerust met een dubbel hart.

AutoZeelandtest van de Škoda Enyaq Coupé RS iV

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Bohemian Rhapsody”

Škoda heeft zich binnen de Volkswagenfamilie ontwikkeld als een serieus paradepaard. Vorig jaar testte ik de Enyaq SUV en vestigde daarmee mijn gemiddeld zuinigheidsrecord, nl. 15 kWh!
Nu is het de beurt aan de Enyaq Coupé, uitgerust met een dubbel hart.

Nieuw gezicht
Bij Auto Pope Škoda aan de Amundsenweg in Goes is Marc van Dam sinds september werkzaam als verkoopadviseur.
Hoewel zijn roots in de Horeca en tuinmaterialen liggen, heeft hij een passie voor automobielen. Zijn introductie bij Škoda was indrukwekkend: hij is met directeur Jan Jaap Hietkamp en zijn echtgenote mee naar Praag geweest begin september waar hij mocht deelnemen aan de World Dealer Conference van de Volkswagen Groep. Bovendien werd daar de Enyaq Coupé RS iV geïntroduceerd. Inmiddels heeft Marc allerlei trainingen gehad bij de importeur wat betreft financieringen en verzekeringen.
“Ik ben blij dat ik deze kansen heb gekregen,” zegt hij trots.
Marc zorgde er trouwens voor dat ik de Enyaq Coupé kon gaan testen.

Technische gegevens

  • Asynchron elektromotor vóór, 80 kW/162 Nm
  • Permanent magneet synchroonmotor achter, 150 kW/310 Nm
  • Systeemvermogen:220 kW-299 pk/460 Nm
  • Aandrijving: 4 x 4
  • Batterij: lithion-Ion, gewicht: 493 kg, positie: tussen de assen
  • Capaciteit: 77 kWh, systeemspanning:400 V
  • Oplaadtijden:
  • AC 7,2 kW, 100%: 13 uur
  • AC 11 kW, 100 %: 7.30 uur
  • DC 125 kW, 80 %: 38 minuten (snelladen)
  • Stroomverbruik: 17 kWh/100 km
  • Actieradius: 432 km (afhankelijk van de uitvoering), maximaal WLTP echter 545 km.
  • L x b x h = 4,65 x 1,88 (2,15 met spiegels) x 1,61 meter
  • Wielbasis: 2,77 meter
  • Massa:2.367 kg, laadvermogen: 512 kg
  • Gewichtsverdeling: 49,6/50,4 %
  • CW-waarde: 0,248
  • Wielen: Speciale ‘Vision’ lichtmetaal, vóór: 235/45/R 21, achter: 255/40/R21
  • Trekgewicht: 1200 kg
  • Kofferruimte: 570-1610 liter
  • Acceleratie 0-100 km/h: 6,2 sec., topsnelheid: 180 km/h
  • Tussensprints:
  • 60-100 km/h: 3,1 sec
  • 80-120 km/h: 4,0 sec
  • Geluidsproductie bij 130 km/h: 68 dB(A)

Flitsend
De Enyaq Coupé ziet er gelikt uit en hij kan beslist aparte kleuren hebben, zoals het race blue van de testauto, het Mamba green of het Velvet red. Dat heeft direct te maken met de coupévorm van de achterzijde. De Enyaq SUV is vergeleken met deze uitvoering zelfs een beetje saai.
Er zijn meer automerken die een coupéversie van een SUV hebben gemaakt en dat is op zich logisch. Een coupé is van oorsprong een lage tweedeurs auto, in het verleden een uitdaging voor designers. Omdat de vraag naar hogere SUV’s zo is toegenomen, hebben de ontwerpers gezocht naar alternatieven en zo werd de SUV coupé geboren.
Hij valt meteen op door de machtige, verlichte grille, de zogenaamde Crystal Face die voor een bijzondere lichtshow zorgt. Ook de dagrijverlichting is in combinatie met die grille opvallend.. De neus krijgt nog meer cachet door de zwarte accenten ter hoogte van de spoiler en op de drempels. Bij deze uitvoering vallen de enorme ‘Vision’ gesmede lichtmetalen wielen op. Door hun vorm wordt de luchtweerstand geoptimaliseerd. De Cw-waarde, de luchtweerstandscoëfficiënt is bij d Enyaq Coupé ook beter dan bij de SUV, nl. 0,248. Die waarde kan nog beter, als men voor kleinere wielen kiest bijvoorbeeld.
De testauto heeft standaard een groot panoramisch glazen dak waardoor het aangenaam licht is in de auto. De grote achterruit ligt zó vlak dat er in de binnenspiegel niet zo veel van overblijft.

Solide afgewerkt
Zoals we het van Škoda gewend zijn, is alles keurig en solide afgewerkt met mooie materialen. Het stiksel op het grote, gegolfde dashboardlandschap is vooral bij de groene versie in dezelfde opvallende kleur uitgevoerd. Het instrumentenpaneel is klein, maar goed leesbaar, het grote touchscreen staat prominent in het midden. In mijn optiek moet er teveel via dit scherm worden geregeld, ik opteer nog steeds voor een paar meer fysieke knoppen.
Het head-up display is echter een onmisbaar en welkom hulpmiddel. Dankzij de zogenaamde ‘Augmented Reality’ worden de pijlen van de navigatie in het display extra groot weergegeven. De diverse functies op het stuur roepen geen vragen op en zijn ergonomisch goed te bedienen.
De sportstoelen zitten perfect en geven goede zijdelingse steun en overal overtuigt deze coupé met veel ruimte. Omdat het glazen dak dunner is dan de stalen versie, is er genoeg hoofdruimte en dankzij de forse wielbasis hebben de benen ook niet te klagen over de ruimte achterin. De achterbank zit overigens bijzonder comfortabel.
De kofferruimte mist door de coupévorm vooral de hoogte van de SUV, maar dat is logisch en niet echt dramatisch.

Dubbel hart
De RS Coupé is in vergelijking met de Enyaq SUV uitgerust met twee elektromotoren die samen goed zijn voor 299 pk/ 460 Nm, dat betekent ruim 100 pk meer dan de SUV. Dan voel je meteen aan alles. 6,5 seconden naar de honderd blijft indrukwekkend!
Niet alleen draagt de forse actieradius bij aan het ontspannend gevoel, ook de stilte tijdens het rijden is kenmerkend. Geen motorgeluid uiteraard, maar zowel het geluid van de grote banden als het windgeruis blijven aangenaam binnen de perken.
Hij stuurt strak en het koetswerk helt nauwelijks over in snel genomen bochten, mede veroorzaakt door het verlaagd onderstel bij deze RS Coupé. Toch merk je natuurlijk dat het gewicht hem parten speelt, want ondanks de vierwielaandrijving is hij merkbaar onderstuurd bij bochtenwerk.
De B(rake) stand betekent gebruik maken van de one-pedal-drive. Bij gas inhouden en remmen recupereert hij merkbaar stroom. Omdat ik tijdens de testrit veel gebruik heb gemaakt van vooral Walcherse binnenwegen, kwam ik op een gegeven moment aan een gemiddelde van 17 kWh, vooral dankzij dit fenomeen.

Simply clever
Typisch voor Škoda zijn de handige extra’s die onder de noemer ‘Simply Clever’ thuis horen: een ijskrabber verstopt in de vijfde deur, een borsteltje om de laadkabel schoon te maken en een houder voor parkeerkaartjes in de A-stijl zijn wat voorbeelden.

Conclusie

De RS Coupé  is een efficiënte, comfortabele en ruime E-SUV met een dynamische coupé-uitstraling. De instapprijs komt op € 51.690,- De testauto was voorzien van vele opties en kost ruim € 64.000,-

Tot slot nog een noviteit: de Enyaq SUV is onlangs uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2023!

Terug naar de bovenkant van de website