AutoZeelandtest van de Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

AutoZeelandtest van de Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

AutoZeelandtest van de Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

Ook de derde generatie Qashqai is ongetwijfeld een groot succes, zeker nu er een bijzondere versie is verschenen, een geëlektrificeerde variant. Hij belooft elektrisch comfort zonder angst voor actieradius en laaddwang.

AutoZeelandtest van de Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti 

“Geëlektrificeerde Qashqai”

Ook de derde generatie Qashqai is ongetwijfeld een groot succes, zeker nu er een bijzondere versie is verschenen, een geëlektrificeerde variant. Hij belooft elektrisch comfort zonder angst voor actieradius en laaddwang. 

De passie voor het merk Nissan is bij Auto Sturm duidelijk te zien en te voelen. Directeur Johnny Sturm toonde me een paar weken geleden de Qashqai e-Power en de afspraak voor de test was gauw gemaakt. Toen ik hem na de test terugbracht, was nét de geëlektrificeerde X-Trail in de showroom gearriveerd.
Ik krijg het nog druk met het succesvolle Japanse merk…

Technische gegevens

  • Afmetingen (l x b x h): 4,43 x 1,84 x 1,63 meter
  • Aandrijflijn: seriehybride, benzine (range extender)
  • B-motor: 3-cilinder turbo-benzinemotor met 156 pk/250 Nm
  • Cilinderinhoud: 1497 cc
  • Systeemvermogen B + E-motor + koppel: 190 pk/330 Nm
  • Accucapaciteit 1,9 kWh
  • Aandrijving: voorwielen
  • Gewicht: 1612 kg
  • Kofferruimte: 479-1415 liter
  • Acceleratie 0-100km/h: 7,9 seconden
  • Topsnelheid: 170 km/h
  • Verbruik (WLTP): 5,3 l/100 km
  • CO²-uitstoot: 119 gr/ km
  • Actieradius: plm.900 kilometer
  • Instapprijs: € 43.790.-

Net even anders, maar wel aangenaam
Ik begin maar eens met de bijzondere aandrijving. Deze unieke combinatie van een benzine-en een elektromotor is gemaakt voor mensen die geruisloos lineair elektrisch willen rijden, maar bang zijn voor een geringe actieradius en voor elektrisch laden aan een paal.
Klassieke hybride aandrijfsystemen met dubbele koppelings- of CVT-automaat kwamen bij de ontwikkeling van deze Qashqai e-Power niet aan de orde.
Dus bedachten de technici het volgende: het hybrideprincipe bestaat uit een elektromotor en een 3-cilinder benzinemotor. Ze zijn beide voorin gemonteerd.
De laatste heeft alleen de taak om de accu op te laden, de E-motor drijft altijd de voorwielen aan. De B-motor werkt dus als range extender. De 1,9 kWh accu bevindt zich tussen de voorstoelen. We noemen dit een seriehybride, een elektrische auto met een eigen elektriciteitscentrale, de B-motor dus, aan boord.
De samenwerking is eigenlijk bijzonder aangenaam. De B-motor functioneert efficiënt, omdat hij met een variabele compressieverhouding is uitgerust. In de regel schakelt hij niet merkbaar aan of uit en draait laagtoerig en bijna onhoorbaar.
Alleen wanneer er grote prestaties worden gevraagd, zoals rijden in de sportstand of bij steile hellingen, maakt hij meer toeren, zodat de stroomverzorging op peil blijft.

Ik heb een forse testrit gemaakt en heb daarbij gebruik gemaakt van een aantal hulpmiddelen die samen voor een gunstig brandstofverbruik zorgen:

  1. De Ecostand (keuze tussen Sport, Normaal en Eco)
  2. De e-pedal, een knop die zorgt dat je het rempedaal eigenlijk niet hoeft te gebruiken. Daardoor regenereert hij energie bij gas loslaten en remt stevig af. De remlichten gaan overigens bij deze handeling branden. Als je veel in de stad rijdt, zal de B-motor daardoor nauwelijks aanslaan.
  3. Ik heb heel veel op de adaptieve cruise control gereden met 100 km/h, waardoor de actieradius al rijdend werd opgehoogd.

Daardoor kwam ik onder gunstige weersomstandigheden uit op een verbruik van 1 op 20 (5 liter/100 km) en kwam ik daardoor een heel eind richting de actieradius van rond de 900 kilometer.

Geoptimaliseerd
De nieuwe Qashqai is vorig jaar spectaculair vernieuwd. Na dik vijf miljoen exemplaren van de eerste en de tweede generatie zijn de carrosserie en het interieur helemaal up-to-date gemaakt. Hij groeide op alle fronten, maar blijft herkenbaar als een Qashqai, want je moet de kip met de gouden eieren natuurlijk niet slachten.
Het sprekende front wordt geaccentueerd door de flinke V-vormige grille met veel chroomwerk en de bijzonder gevormde ledverlichting. De Adaptieve Driving Beam-technologie splitst de lichtbundel in 12 individueel aangestuurde Led-units die automatisch kunnen worden uitgezet. Dit geeft een maximale zichtbaarheid zonder de tegenliggers te verblinden.
De wielen zijn meer op de hoeken van het koetswerk komen te staan en de wielbasis nam ook toe tot 2,67 m en dat is vooral achterin goed te merken.
De deurpanelen en de motorkap zijn van aluminium gemaakt en de elektrische achterklep is van composietmateriaal vervaardigd.
De A-stijlen werden in omvang gereduceerd en de carrosserie kreeg een grotere torsiestijfheid, al met al viel de Qashqai 60 kilo af!
In deze uitvoering is het grote glazen panoramadak ideaal en zorgt voor veel licht in het interieur.
De grote 20 inch lichtmetalen wielen staan hem goed en geven een stoere uitstraling, evenals de dikke heuppartij.

Hoogwaardig en compleet
Nissan heeft grote stappen gezet wat betreft de kwaliteit en het design van het interieur. Mooie, zachte materialen met chique stiksels zorgen voor een wellnessgevoel. De matte houtafwerking is prima gekozen.
Het 12,3 inch TFT-infotainmentscherm is intuïtief te bedienen, de achteruitrijcamera functioneert perfect. Gelukkig zijn er nog fysieke knoppen overgebleven en dat bevordert de ergonomie. Het instrumentenpaneel is goed te configureren en ik was weer aangenaam verrast door het head-up-display. Vooral met het navigeren is dat handig, zonder het contact met het verkeer te verliezen. De steeds wisselende maximum snelheden in Nederland worden feilloos aangegeven, handig hoor!
De leren stoelen in deze Tekna Plusuitvoering zitten heerlijk en geven goede steun.
Achterin is het ook goed toeven, er is genoeg hoofdruimte ondanks het glazen dak en de benen komen niets tekort. Aflegmogelijkheden zijn er plenty en het mobieltje wordt draadloos opgeladen. Overal zijn er USB-poorten gemonteerd.
Het multifunctionele stuurwiel levert geen vragen op en de ergonomie daarvan is top.
Het spreekt vanzelf dat Nissan deze Qashqai heeft voorzien van een armada aan actieve en passieve veiligheidsassistenten.

Conclusie
Nissan heeft met deze e-Power een gouden middenweg gevonden. Je rijdt elektrisch, maar je hoeft je geen zorgen te maken over de actieradius en er is geen tussenkomst van een transmissie of een koppeling.

Een aantrekkelijke aandrijving in een mooi en degelijk jasje!

Terug naar de bovenkant van de website