De Classic Days in Düsseldorf

De Classic Days in Düsseldorf

De Classic Days in Düsseldorf

Na vele jaren Classic Days bij Schloss Dyck, heeft de organisatie besloten de Classic Days te verplaatsen naar het Green Park in Düsseldorf. Ik had van te voren mijn twijfels, maar die zijn volledig weggenomen, want het is nog steeds een groots feest dat werd georganiseerd van 5 tot en met 7 augustus. Niet voor niets worden de Classic Days het Goodwood van Duitsland genoemd!

De Classic Days in Düsseldorf

Festival of Culture & Motoring-Lifestyle

Tekst en foto’s: Rob Strating

Na vele jaren Classic Days bij Schloss Dyck, heeft de organisatie besloten de Classic Days te verplaatsen naar het Green Park in Düsseldorf. Ik had van te voren mijn twijfels, maar die zijn volledig weggenomen, want het is nog steeds een groots feest dat werd georganiseerd van 5 tot en met 7 augustus.
Niet voor niets worden de Classic Days het Goodwood van Duitsland genoemd!

Een grotere variëteit van oldtimervoertuigen kom je vrijwel nergens tegen: personen- en sportwagens, motoren, tractoren, vrachtwagens, bussen, tour- rally en racewagens, caravans, merkenclubs, een Concours d’ élégance en foodtrucks. Al dat moois werd gelardeerd met leuke muziek van strijkjes en bands.

18 festival-onderdelen
De Racing Legends: vele historische tour- en racewagens stonden opgesteld in het ‘Fahrerlager’. Om het kwartier werd er wel een zogenaamde ‘Sonderlauf’ gehouden, een presentatie of race op het speciaal aangelegde circuit.
Daar waren de beroemde Bentley Blowers uit de jaren ’20 die meerdere keren Le Mans hebben gewonnen. De verscheidene formule 1 en 2 racewagens lieten horen en zien dat er vroeger ook veel power in zat.
Een van de meest bijzondere racewagens was wel de 90 jaar oude gestroomlijnde Mercedes-Benz SSKL, wat stond voor Super Sport Kurz Leicht. Mercedes had vanwege de crisis geen officieel raceteam meer, maar Manfred von Brauchitsch, een adellijke coureur, liet bij carrosseriefabriek Vetter in Stuttgart een gestroomlijnde versie maken van de ‘olifant’, zoals de SSKL wel werd genoemd.
Met 240 pk, voornamelijk veroorzaakt door de huilende compressor won hij in 1932 de Avus race in Berlijn op 2 seconden voor Rudolf Caracciola die toentertijd met een Alfa Romeo reed. In Düsseldorf demonstreerde een coureur met een hels kabaal dat de 250 kilometer snelle SSKL nog tot grote prestaties in staat was.

Vrachtwagens en bussen
De meeste bezoekers hadden misschien wel nooit van het vrachtwagenmerk Kaelble gehoord. Sinds 1906 bouwde men zware vrachtwagens, trekkers, walsen en speciale wegtransporters, allemaal met de hand gebouwd. Ze waren steengoed, maar ook peperduur. Tussen 1962 en 1964 vonden slechts 25 vrachtwagens een koper! Ook de Faun was zo’n bijzonder merk. Ze werden aangedreven door een V8 2-tact Diesel of de luchtgekoelde diesels van Magirus-Deutz. De touringcar van Magirus is getooid met het bijzondere logo: de gestileerde Münster van Ulm met de M van Magirus.

Nostalgic journeys
Traditioneel was er al een oldtimercamping in Schloss Dyck. Die ontbrak nu ook niet en we konden weer genieten van schitterende oude caravans, Duitse caravans als Dethleffs, Westfalia en Eriba, de onnavolgbare Belgische Constructam, de vooroorlogse Engelse Cobwebs en de Nederlandse Yvonne Mostard, allemaal getrokken door oldtimers als een Saab 96 tweetact uit 1960, een Opel Rekord Coupé uit 1967, een Mercedes-Benz 250 CE uit 1969, een Wolseley Series III uit 1939 of een Cadillac Fleetwood uit 1957. Vooral hier valt op dat veel mensen gekleed zijn in de tijd van hun voertuig. Dat voegt een extra dimensie toe!

Speciale merkenclubs
Ruim 50 merkenclubs waren op het grote terrein verzameld en lieten het beste van zichzelf zien.
Opvallend waren de vele DeLoreans die tussen 1981 en 1983 zin Noord-Ierland werden geproduceerd met hun aparte ongespoten roestvrijstalen carrosserie die door Giugiaro was ontworpen. Ze presenteerden zich graag op het circuit.
De internationale Volkswagen 411/412-enthousiasten vierden dat de grootste Volkswagen met een  boxermotor achterin 55 jaar bestond. De verguisde coach, sedan en stationcar hadden niet zo’n beste naam en werden in 6 jaar tijds relatief weinig verkocht (355.000). Ik herinner me een test in Auto Motor & Sport. Op de cover stond dik gedrukt: “Was taugt den VW 411?” “Wat deugt er aan de VW 411?”

Zo maar een selectie
Misschien wel de mooiste Bentley ooit geproduceerd: de Continental R (1952-1955), een coupé met een aluminium koetswerk van H.J. Mulliner, waarvan er slechts 208 zijn gemaakt.
De Ferrari 512 BB uit 1980 met een 5 liter 12 cilinder boxermotor die in het midden was gepositioneerd. Hij haalde een topsnelheid van 300 km/h!
Chrysler Town & Woody (1946-1948) Toen het staal in en vlak na de oorlog schaars werd, vervingen autofabrikanten grote delen van de carrosserie door houten panelen.
‘Woody’ noemde men ze, vaak waren het stationcars, maar Chrysler paste dit systeem bij alle modellen toe.
Horch 853A Cabriolet met een Gläser carrosserie. Horch was het topmerk van de Auto Uniongroep. De vier automerken uit het oosten van Duitsland: Horch, Audi, Wanderer en DKW moesten van de Dresdner Bank in de crisi noodgedwongen gaan samenwerken en vormden de Auto Union. Deze Horch van 1937 heeft een 5 liter achtcilinder in lijn onder zijn machtige motorkap.
Wiesmann MF, een schitterende, haast klassieke roadster met BMW-techniek die sinds 1993 werd geproduceerd, In 2021 ging het bedrijf echter failliet, men hoopt alsnog op een herstart.
Volkswagen Fridolin, een bestelwagen op basis van een kever, veel gebruikt door de Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse post. (1964-1974)
Borgward Isabella Coupé, ooit uitgeroepen door journalisten als een van de mooiste Duitse auto’s. Hij werd van 1957 tot 1962 geproduceerd.

Terug naar de bovenkant van de website