Toyota Aygo X 1.0 VVT-iS-CVT

Toyota Aygo X 1.0 VVT-iS-CVT

Toyota Aygo X 1.0 VVT-iS-CVT

De Aygo wil in zijn nieuwste oplage een kleine grote auto zijn. De derde generatie presenteert zich in crossover-optiek. Hij staat dan ook op het platform van de grotere Yaris en verheugt met een uitgebreid veiligheidspakket.

AutoZeelandtest van de Toyota Aygo X 1.0 VVT-iS-CVT

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

X-Factor

De Aygo wil in zijn nieuwste oplage een kleine grote auto zijn. De derde generatie presenteert zich in crossover-optiek. Hij staat dan ook op het platform van de grotere Yaris en verheugt met een uitgebreid veiligheidspakket.

De verkoopcrew van Toyota De Jonge in Goes zorgde weer voor mijn testauto, een flitsende ‘Limited’- uitvoering!

Op de Autosalon van Genève in 2005 stelde Toyota voor het eerst de Aygo voor samen met de Peugeot 107 en de Citroën C1. Toyota had de dwerg voornamelijk ontwikkeld, ze werden in het Tsjechische Kolin gebouwd en vanaf dat moment begon de successtory.
Peugeot en Citroën gingen op in de Stellantisgroep en de samenwerking met Toyota werd beëindigd. Toyota besloot echter de Aygo door te ontwikkelen en het resultaat mag er zijn.

Zelfbewust
Nu was de Aygo al geen saaie auto, de nieuwe is zelfs razend spannend, zeker in de Limited-uitvoering. Zelfbewust presenteert de Augo X wat staat voor Aygo Cross, zich in twee kleuren met allerlei kleurige accenten.
Hij kijkt je met zijn grote led-ogen een beetje brutaal aan en dankzij de grote happer,  de kunststof wielkastverbreders, de diffusers voor en achter en de 18”” grote lichtmetalen wielen is het een stoere knul geworden.
Hij groeide fors: 5 cm hoger, 12,5 cm breder en maar liefst 23,5 cm langer! Ook de wielbasis nam met 9 cm toe en daarvan profiteren de inzittenden natuurlijk.
Wég is dat kleine Aygootje van vroeger, welkom aan de volwassen crossover.
Naast alle groeistuipen staat hij ook hoger op zijn benen, die vergrote bodemspeling is voor de urbane eigenaren van de Aygo Cross alleen maar gemakkelijk in verband met stoepranden, stedelijke oneffenheden etcetera. Tot slot zit de bestuurder 5,5 cm hoger dan bij de vorige versie en dat gemak heb ik tijdens de uitgebreide testrit ook ervaren.
Tot slot nog het optionele cabriodak: we zijn de term cabrio-limousine een beetje vergeten, maar in feite hoort die uitvoering zo te heten. Dankzij het behoud van de dakconstructie heeft de Aygo X een zelfdragende carrosserie en het vouwdak bezorgt je eigenlijk een fijn cabriogevoel met de wind door je haren!

Verfrissende interactie
Het interieur werd stevig aangepakt en van allerlei passende accenten voorzien. Leuke extra’s die de interactie tussen de bestuurder en de passagiers bevorderen.
Daar zijn de accenten in het interieur die passen bij de kleur van de auto en die de cockpit, het dashboard en de middenconsole een heel eigen uitstraling geven.
Als je de stoelen van dichtbij bekijkt, dan zie je het subtiel in de stof gestikte ‘X’-logo.
De voorstoelen zitten uitstekend, achterin is het ondanks de vergrote wielbasis wat krap voor benen en hoofd. Toyota pareert dat met de ervaring van Aygo-rijders: “In 90% van de gevallen rijden we alleen of met z’n tweeën!”
De kofferruimte meet 231 – 829 liter en hij mag tot 345 kg gewicht torsen.

Toyota Smart Connect
Dit systeem verbindt de smartphone met de auto en bovendien kun je je telefoon draadloos opladen.
Het grote 9”” touchscreen biedt alle informatie die je nodig hebt. Dankzij de cloud navigatie en actuele verkeersinfo heb je geen onnodig oponthoud.
Via de slimme MyT-app kun je de climate control activeren en de portieren openen en sluiten.
Vier hoogwaardige JBL-speakers, een versterker met een vermogen van 300W en een krachtige subwoofer zorgen voor een concertgebouwbeleving.

Oude bekende onder de motorkap + CVT
Wat goed is moet je niet veranderen: de driecilinder van 998 cc brengt 72 pk op de weg en heeft een koppel van 93 Nm bij 4400 toeren/min.
Heet vinnige motortje hanteert het langeslagprincipe: boring x slag = 71,0 x 84,0 mm.
Ik kom daar zó op terug.
De testauto is uitgerust met een Continue Variabele Transmissie, een traploze automaat die te beïnvloeden is door de flippers op het stuur die niet alleen in de bergen handig zijn.
Eigenlijk moet je leren om zo efficiënt mogelijk te rijden met deze Aygo met die CVT-automaat.
Laat je niet verleiden om veel gas te geven, want dat levert alleen maar veel motorlawaai en een verhoogd brandstofverbruik op.

Veel beter is het om gebruik te maken van:

  • De lange slag van de motor, want een langeslagmotor heeft onderin de toerenkelder een grote trekkracht.
  • Zodra je accelereert, heeft de motor de neiging veel toeren te maken, die onderdruk je door de rechter flipper een of twee keer te bedienen. Daardoor gaat het toerental spectaculair naar beneden en maakt hij gebruik van zijn souplesse.
  • Door zo te rijden heb ik een gemiddelde van 1 op 20 gehaald tijdens mijn testrit naar Apeldoorn v.v!

Comfortabel
De Aygo X profiteert duidelijk van zijn groei, want hij laat een harmonisch rij- en comfortindruk achter. Hij ligt volwassener en steviger op de weg dan zijn voorganger. Mede dankzij zijn aangename, communicatieve besturing is het een plezier met hem onderweg te zijn. In snel genomen bochten helt hij nauwelijks over en ik waardeer gaandeweg de hoge stijfheid van het solide koetswerk die bijdragen aan een prima totaalindruk.
Net als zijn grote broers heeft de Aygo X een adaptieve cruise control en een actieve rijstrookhulp, om maar een paar assistenten te noemen uit de armada van dit soort hulpmiddelen.

Conclusie
Toyota heeft met deze Aygo X een fantastische auto in het A-segment neergezet, waarin het Japanse merk beslist gaat scoren, temeer daar concurrerende autofabrikanten het in deze klasse laten zitten.
Waarin een kleine auto groot kan zijn: comfort, rijplezier en zuinigheid zijn troeven!
Handgeschakeld vanaf € 15.995,-, met CVT-automaat vanaf € 19.295,-

Laatste nieuws

Terug naar de bovenkant van de website