Hyundai IONIQ 5 Lounge 73 kWh

Hyundai IONIQ 5 Lounge 73 kWh

Hyundai IONIQ 5 Lounge 73 kWh

In tegenstelling tot zijn directe concurrenten in de elektro-middenklasse gaat Hyundai voor de 800-Volt-Technologie en laadt daarmee in no time zijn accupakket vol. Hoe hij het er in de test afbrengt? Lees het verhaal…

AutoZeelandtest van de Hyundai IONIQ 5 Lounge 73 kWh 

Tekst: Rob Strating
Film: Gianni Agosti
Foto's netcarshow

“Met hoogspanning op gewacht”                    `         

In tegenstelling tot zijn directe concurrenten in de elektro-middenklasse gaat Hyundai voor de 800-Volt-Technologie en laadt daarmee in no time zijn accupakket vol.
Hoe hij het er in de test afbrengt? Lees het verhaal…

800 Volt: daar wordt in hoogspanningskringen over gekletst, dat kan niet anders...
Technisch gezien komen deze discussies alleen maar voor bij fans van de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT, maar de prijstechnische groep discussieert in de kringen van de Volkswagen ID4 en de Tesla Model Y. In dit segment moeten ze het echter met 400 Volt doen.
Daarmee zijn de Hyundai IONIQ 5 en zijn stiefbroer de Kia EV6 de enige twee in dit segment die met zo’n hoog voltage in een mum van tijd kunnen laden.

De meeste concurrenten tanken kort aan de snellaadpaal om de accu te sparen, de Hyundai presteert het volgende aan de Wallbox met 11 KW:

  • 50% na 11 minuten
  • 80% na 21 minuten
  • 100% na 57 minuten

Tank je onderweg aan de snellaadpaal tot 80%:

  • heeft hij slechts 21 minuten nodig!

Vervolgens is hij optioneel te leveren met zonnepanelen op het dak en Hyundai belooft daarmee 2000 kilometer extra actieradius te garanderen.

Futuristisch
De IONIQ 5 onderscheidt zich onmiddellijk uiterlijk van zijn concurrenten door zijn moderne, haast futuristische carrosserie.
De chefdesigner en CEO van Hyundai en het luxemerk Genesis is Luc Donckerwolke, een Belg die in Zuid-Amerika geboren is en acht talen spreekt.
Hij ontwierp spraakmakende modellen bij Audi, Volkswagen en Lamborghini. In zijn SEAT-tijd heeft hij de Leon designtricks meegegeven die we bij Lamborghini’s ook zien en let eens op de wielkasten van de nieuwe Hyundai Tucson…

Hij heeft zich gestort op het ontwerp van de IONIQ 5 en in mijn ogen is het een meesterlijke creatie.
De Ioniq5 is polariserend met zijn symmetrische lijnenspel, de donkere grille met de rechthoekige ledverlichting, waardoor hij een oogopslag van een alien heeft. De zijkant is even bijzonder, met de geprononceerde schouderlijn en de schuine vouw die naar de aanzet van het achterwiel is getekend.
De grote zwarte, apart gesmede lichtmetalen wielen vormen een mooi contrast met de speciale wielkasten.
Het strakke lijnenspel eindigt bij de esthetisch gevormde achterzijde met de spraakmakende led-achterlichten.
Hij is eigenlijk veel groter dan hij in eerste instantie lijkt:

Maten en gewichten:

L x b x h = 4,64 x 2,12 (met spiegels) x 1,61 m

Wielbasis: 3 meter

Leeggewicht: 2022 kg

Laadvermogen: 408 kg

Kofferruimte: 527-1587 liter, speciale ruimte voor de kabel voorin.

Luchtweerstandscoëfficiënt: Cw 0,29

Uitgebreid
Ik kom de testauto ’s morgens vroeg ophalen en het heeft die nacht flink gevroren. Directeur Johnny Sturm loopt met me mee en activeert eventjes de warmtepomp in de Hyundai. Binnen een minuut zijn de ruiten schoon en voel ik dat de kou is verdwenen.
Voor mij een enorm widescreen én een mooie head-up display.
Het widescreen bestaat uit twee gedeeltes, het display voor mijn neus en het touchscreen boven de middenconsole.
Gelukkig zijn er nog fysieke knoppen onder het touchscreen die ook op de tast te vinden zijn.
Heel bijzonder zijn de camerabeelden die op het dashboard verschijnen als je de clignoteur naar links of naar rechts bedient: de complete dode hoek verschijnt dan in beeld!
De achteruitrijcamera maakt gebruik van Bird view en een 360 graden camera.. Op het head-up- display wordt bij ingeschakelde navigatie de rijrichting middels pijlen weergegeven die een voor een verdwijnen bij het naderen van de afslag. De spraakherkenning wordt af en toe beïnvloed door rijgeluiden en is daarom niet altijd even duidelijk.
Het tweespakige stuur pakt prima aan en de toetsen werken goed, hoewel bij invallende zonnestralen de verlichte knoppen wat slechter te lezen zijn.
De voorstoelen zijn goed gevormd, breed uitgevoerd en hebben een ligstoelfunctie, welswaar optioneel. Tover je die stoel om tot ligbed, verschijnt er een kuitondersteuning en zou je comfortabel kunnen slapen of bijvoorbeeld een dutje doen tijdens het laden…
Dankzij de enorme wielbasis is er achterin meer dan voldoende beenruimte voorhanden. Dankzij de forse breedte biedt hij zowel voor-als achterin in verhouding heel veel ruimte.
Onder de bank bevindt zich een 230V doos waarmee je elektrische apparaten kan aansluiten, bijvoorbeeld een koelkast..

Technische gegevens

  • Motoren: permanent magneet synchroonmotoren
  • Systeemvermogen/ koppel: 305 pk/605 Nm
  • Aandrijving: AWD
  • Wielen/banden: 255/45 R20Y
  • Verbruik kWh/100 km:
  • Eco: 17,6
  • Gemiddeld: 25,3
  • Sport: 36,2
  • Actieradius: 838 km
  • Acceleratie 0-100 km/h: 5,4 sec.
  • Tussenspurts:
  • 60-100 km/h: 2,9 sec.
  • 80-120 km/h: 3,8 sec
  • Topsnelheid: 185 km/h
  • Geluid bij 100 km/h: 66 db(A)

Veilig weggedrag
Onder welke weersomstandigheden dan ook, de vierwielaandrijving is natuurlijk ideaal: geen onder-of geen overstuur, want hij gaat keurig de bocht in en trekt hem er krachtig weer uit. De grote en brede wielen zijn op slechte wegen met langsnaden een beetje onrustig, maar op glad asfalt is dat natuurlijk niet te merken. Hij helt nauwelijks over en dat feit is terug te voeren op het laag geplaatste accupakket.
Vooral in de Ecostand kan hij in de stad ongelooflijk zuinig zijn, want in de one-pedal-drive modus heb je het rempedaal niet nodig en recupereert hij veel stroom bij het gas inhouden. Ik sta ervan te kijken hoe soepel hij afremt zonder het rempedaal te gebruiken. Ik denk trouwens dat onder hogere temperaturen in de zomer het verbruik positief beïnvloed wordt en de waarden die ik nu aangeef zijn gemeten op de laatste dag van februari.
Hij is voorts verregaand comfortabel en blijkt een fijne reiswagen te zijn.
Bij het gebruikmaken van een parkeergarage moet je trouwens wel even rekening houden met zijn forse breedte.
De Ioniq5 kan via de sleutel ingeparkeerd worden, zonder dat je achter het stuur zit.
Tot slot mag hij een aanhanger trekken van 1600 kilogram.

Conclusie
Uiteraard heb ik de meest complete en duurste uitvoering getest met de twee motoren en dat vertaalt zich in de prijs: € 59.700,-
De instapversie met achterwielaandrijving komt op € 43.500,-
De IONIQ 5 is onderscheidend, comfortabel, kan sportief zijn, maar ook zuinig.
Hij heeft een forse actieradius, is stil en biedt heel veel plaats en variabiliteit.
Dankzij de 800 Volt laadt hij supersnel.  

Terug naar de bovenkant van de website