Toyota Proace Electric Worker

Toyota Proace Electric Worker

Toyota Proace Electric Worker

Toyota speelt handig in op de vraag naar elektrische bedrijfswagens, temeer omdat dit soort auto’s niet meer is weg te denken. “Samenwerking leidt tot overwinning,” moet het management van Toyota hebben gedacht. Het merk introduceerde in 1999 hybride-aandrijving, maar voor deze volledig elektrische bedrijfswagen ging het concern een samenwerkingsverband aan met de nieuwe Stellantisgroep.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Best of both worlds!”

Toyota speelt handig in op de vraag naar elektrische bedrijfswagens, temeer omdat dit soort auto’s niet meer is weg te denken. “Samenwerking leidt tot overwinning,” moet het management van Toyota hebben gedacht. Het merk introduceerde in 1999 hybride-aandrijving, maar voor deze volledig elektrische bedrijfswagen ging het concern een samenwerkingsverband aan met de nieuwe Stellantisgroep.

Verkoopleider Wesley Buuron van Toyota De Jonge zorgde ervoor dat ik de Proace Electric Worker opgeladen mocht meenemen voor de test. 

Van of the Year 2022
Hoewel de Toyota Proace Electric dus baseert op de bestelwagens van de Stellantisgroep, zoals de Opel Vivaro-E, de Peugeot e-Traveller, de Citroën ë-Jumpy en de Fiat E-Scudo, onderscheidt Toyota zich van die stiefbroers door de garantievoorwaarden: 5 jaar op de auto en 15 jaar op het accupakket en 1 miljoen kilometer! Bovendien ondergaat elke Proace Electric bij Toyota  een uitgebreide kwaliteitscontrole.
Mede daardoor is de Proace Electric uitgekozen tot Bestelauto van het Jaar 2022, een prestigieuze titel in de transportwereld!

Vier lengtes

  • Proace Compact: 3 zitplaatsen, 4,6 m³
  • Proace Worker: 2 of 3 zitplaatsen, 5,2 m³ (testauto)
  • Proace Long Worker: 2 of 3 zitplaatsen, 6,6 m³
  • Proace dubbele cabine, 5 of 6 zitplaatsen, 4,0 m³

In het basisontwerp is al rekening gehouden met alternatieve aandrijvingsvormen en daarom gaat het accupakket niet ten koste van de laadruimte.
Die laadruimte is toegankelijk via vér openslaande achterdeuren en een schuifdeur aan de zijkant. De laadvloer is bekleed met een stroeve en slijtvaste kunststof en de ledverlichting geeft ruim voldoende licht om in het donker de Proace te laden.

Modern en fris uiterlijk
Toen de volledig elektrische auto’s op de weg verschenen, zag je al van verre dat het E-auto’s waren, Toyota deed daar wat betreft zijn hybride-voertuigen ook aan mee. Langzamerhand is men van dat designconcept afgestapt en dat zie je bijvoorbeeld bij deze Proace Electric: hij ziet er precies hetzelfde uit als de varianten met een dieselmotor, zowel van binnen als van buiten. Hij heeft hetzelfde flitsende front als zijn broers met gewone luchtinlaten. Als je goed kijkt, zie je bij deze Electric wel het klepje onder de A-stijl waaronder zich de stekkeropeningen bevinden om op te laden.
De testauto was op het moment dat Gianni de foto’s en de film maakte, niet aanwezig op de zaak, maar ik heb tijdens de test genoten van die zogenaamde ‘Prof-uitvoering: de bumpers zijn in de carrosseriekleur gespoten en de zwarte lichtmetalen wielen, een optie van de ‘Black Line’-uitvoering, geven hem een stoere uitstraling. Ook de chroomaccenten aan de voorkant,  bij de portiergrepen en bij de mistlampen dragen daartoe bij Wesley beaamt dat: “Veel zzp-ers gebruiken hun werkpaard ook privé en willen tegenwoordig niet meer in een saaie bus onderweg zijn. Daar spelen we op in door hem hier en daar een beetje te pimpen en dat slaat aan! Een bijkomend voordeel is ook dat deze mensen hun Proace vaker wassen, omdat ze trots zijn op hun auto…”
Hij kijkt je een beetje venijnig aan met zijn led- koplampen. Het Toyotalogo wordt omzoomd door chroomstrippen die doorlopen in het glas van de koplampen, heel fraai! De geprononceerde vouwen in de flanken en de uitgeklopte wieluitsparingen geven hem tot slot een flinke shot dynamiek mee.

Cabine
De testauto heeft een enkele cabine met drie zitplaatsen. Toyota heeft geen aandeel in de ontwikkeling van deze bestelwagen gehad. Het materiaal, de klokken, de knoppen, het beeldscherm, het infotainmentsysteem inclusief Apple CarPlay en Android Auto en alle veiligheidssystemen zijn afkomstig van de andere stiefbroers.
Optioneel is een head-up display verkrijgbaar, een haast onmisbaar onderdeel om de aandacht op de weg te houden. Dankzij de grote buitenspiegels, de dodehoekdetectie en de achteruitrijcamera laat de gesloten bestelwagen zich moeiteloos manoeuvreren.
Opbergmogelijkheden plenty: De Proace is standaard voorzien van een bijrijdersbank met een groot opbergvak daaronder, om bijvoorbeeld de laadkabels op te bergen. Een andere slimmigheid: de laadruimte in de cabine kan met 0,5 m³ worden vergroot door in één simpele beweging de zitting omhoog te scharnieren.

Laden en bereik
De testauto is uitgerust met een 75 kWh batterij met een WLTP-range van 330 kilometer. Er is ook een 50 kWh accu leverbaar met een range van 230 kilometer.

Technische gegevens testauto 75 kWh

  • Elektromotor: max. vermogen 136 pk/260 Nm koppel
  • Aandrijving + trasmissie: voorwielen + automaat
  • Batterij: Lithium-ion met 75 kWh
  • AC laden stopcontact 10 A/2,3 W: 42 uur
  • AC laden wallbox 16A/3,7 W: 24 uur
  • AC laden wallbox 32 A/ 7,4 W: 11 uur
  • AC laden wallbox 3 x 16 A/ 11KW 3-fasen: 7 uur
  • DC snel-laden CCS2 100 Kw piekvermogen tot 80%: 48 minuten
  • Topsnelheid: 130 km/h (begrensd)
  • Remmen voor: geventileerde schijven, achter: normale schijfremmen
  • Wielophanging voor: McPherson, achter: dubbele wishbone
  • De laadkabels zijn in opvallend Toyota-rood uitgevoerd om voorbijgangers niet te laten struikelen wanneer hij aan de laadpaal staat.

Onderweg
Om weg te kunnen rijden wordt de startknop geactiveerd. De automaat is mooi en doelmatig op de middenconsole geplaatst met een P(arkeer)-stand, de achteruit, de neutrale en de Drivestand + een B(rake)-stand.
Ik krijg de Proace volledig opgeladen mee, waardoor de B-stand nog geen effect heeft. Ik heb vrijwel onmiddellijk de Ecomodus ingeschakeld, waardoor de capaciteit van de airco en de acceleratie beperkt is.
Hij zet zich in alle rust en met een enorme souplesse in beweging. Ik kan het stroomverbruik op het display volgen en zodra ik het gas loslaat, rem of een helling naar beneden rijd, laad de accu op. Als de accu wat leger raakt, schakel ik de B-stand in, waardoor het one-pedal-drive-principe wordt geactiveerd. Dat betekent bij gasloslaten dat de auto sterk afremt, zonder het rempedaal te gebruiken, waardoor het regeneratieproces extra wordt geactiveerd.
Van Wesley vernam ik dat DHL landelijk heel veel gebruik maakt van de Proace Electric en ik kan me voorstellen dat als je in de Zak van Zuid-Beveland pakjes moet bezorgen, je optimaal gebruik kan maken van dat regeneratieproces!
Ik heb ook de Sportmodus uitgeprobeerd. De reactie van het stroompedaal is flink wat feller en de klimaatbeheersing is daarbij normaal. Het stroomverbruik neemt wel spectaculair toe.
Doordat de E-motor zo stil is, hoor je de banden en de rijwind uiteraard wat meer.
Vanwege het zware accupakket dat stabiel en laag gemonteerd is, ligt de Proace Electric stabiel op de weg en helt nauwelijks over.

Conclusie
De allereerste volledig elektrische auto van Toyota is een fijne bedrijfswagen. Het is een duurzaam product, ruim en doordacht. Dankzij de geschetste samenwerking is de Proace Electric een auto die met recht de titel meekrijgt: ‘Best of both worlds’ en daarmee een verdiende ‘Van of the Year!

Hij staat vanaf € 31.595,- excl. BTW in de boeken.

Terug naar de bovenkant van de website