BMW i4 eDrive40

BMW i4 eDrive40

BMW i4 eDrive40

De 100% elektrische vierdeurs coupé van BMW is een voorbeeld hoe die toekomst er uit gaat zien. Een indrukwekkende en tevens aantrekkelijke auto met een actieradius van 590 kilometer.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Voltreffer”

De 100% elektrische vierdeurs coupé van BMW is een voorbeeld hoe die toekomst er uit gaat zien. Een indrukwekkende en tevens aantrekkelijke auto met een actieradius van 590 kilometer.

Renova Zeeland in Goes maakt sinds twee jaar deel uit van de Renova Group met nog meer vestigingen in Roosendaal, Breda, Waalwijk en Tilburg.
Verkoopleider Thierry Frik regelde de Gran Coupé voor de test. Ik heb ter gelegenheid hiervan alle vestigingen van de Renova Group bezocht en daardoor een goede indruk gekregen van de filosofie van deze organisatie.
Een toegevoegd aspect is dat ik in september 2019 een exclusieve rondleiding heb gehad door BMW-Welt en het museum in München, nog wel door de zoon van voormalig BMW-coureur Richard von Frankenberg.
Zoals ik in mijn intro al aangeef, kopt het Duitse automagazine Auto Motor und Sport dat BMW in het laatste jaar een enorme voorsprong heeft opgebouwd ten opzichte van zijn directe concurrenten, zeker waar het de elektromobiliteit aangaat en dat is knap!

Dat de algemeen directeur Jan-Hein Alkemade passie heeft voor dit merk, heb ik al een keer beschreven in een interview dat ik met hem had. Het is hem met de paplepel ingegeven door zijn vader die ooit als BMW-dealer in de jaren ’60 begon.
Jan-Hein beseft heel goed dat het heden op het verleden is gebouwd, gezien zijn indrukwekkend aantal old- en youngtimers en niet te vergeten de twee Formule 1 auto’s voorzien van BMW-motoren.

Gran Coupé
Deze term gebruikt BMW voor een vierdeurs coupé. Dit type auto werd voor het eerst geproduceerd door het Britse merk Rover met zijn P5 in 1965. Pas in deze eeuw omarmde Mercedes de vierdeurs coupé met zijn CLS en daarop volgden Volkswagen, Porsche, BMW en ook niet Duitse merken.
Ik ben persoonlijk erg geporteerd van twee- en vierdeurs coupés. Je kunt zien dat de huidige designers zich heerlijk hebben kunnen uitleven op zo’n type auto. Heel veel tegenstanders vinden deze Gran Coupé te laag en gaan voor de hoge instap van een SUV, zoals in het geval van de BMW iX.
Deze elektrische Gran Coupé verschilt vooral qua grille met zijn benzinevariant, want hij hoeft natuurlijk geen lucht te happen…
De grote wielbasis, de vloeiende daklijn en de korte overhangen zijn goed voor de dynamische uitstraling van deze Gran Coupé. Typisch voor alle BMW’s is trouwens de zogenaamde ‘Hofmeister Knick’ bij de C-stijl. Een rudiment van de  oorspronkelijke knik die de BMW-designer Hofmeister voor het eerst in 1957 toepaste.
In de kleur van de testauto zijn de blauwe accenten van de luchthappers (Air Breathers) wat moeilijker te ontdekken dan bij lichte carrosseriekleuren.
De scherpe verticale lijnen kenmerken de achterzijde van de i4, terwijl de verzonken vlakken een markant atletisch aanzien geven.
De sportiviteit komt in het hele design terug.
Zowel aan de voor-en achterzijde wordt led-verlichting toegepast. Aan de voorzijde de karakteristieke dubbele koplampen, aan de achterzijde de horizontale achterlichten met de L-vorm die de forse breedte accentueren.
De vijfde deur of achterklep scharniert in het dak waardoor de kofferruimte optimaal te beladen is.

Innenleben
Wat staat voor interieur…
Gelukkig past BMW hoogwaardige materialen toe: leer, aluminium-, chroomaccenten en bijzondere designmaterialen wisselen elkaar harmonisch af. Ik heb hele stukken in het donker gereden en de sfeerverlichting draagt zeker ook bij aan het wellnessgevoel.
Natuurlijk valt het enorme gestrekte scherm onmiddellijk op. ‘Curved Display’ wordt het genoemd, omdat het licht naar de bestuurder is gericht, net zoals het in de jaren ’60 tot en met ’90 was uitgevoerd. Voor mijn neus het nieuwe, gekleurde digitale display, waaraan ik, ook bij de andere BMW’s, nog steeds moet wennen. Had BMW in het verleden niet het mooiste en perfect getekende instrumentenpaneel van allemaal? Maar goed, het enorme touchscreen completeert het digitale gebeuren.
Gelukkig heeft de i4 ook een iDrive-Controller, een draai/duwknop, waarmee heel veel informatie op het scherm getoverd kan worden. De spraakbediening is trouwens absoluut verbeterd, een goede aanrader om bijvoorbeeld de navigatie aan te sturen.
De voorstoelen zitten perfect en bieden goede steun bij alle oefeningen die ik gedaan heb. Er zijn plenty opbergmogelijkheden voor allerlei spullen.
Achterin hoeven hoofd en benen niet te klagen over de ruimte, ondanks de aflopende daklijn.

Technische gegevens

  • Hoog voltage lithium-ion-accu, netto capaciteit 80,7 kWh
  • Maximaal vermogen + koppel: 340 pk/ 430 Nm
  • Aandrijving: achterwielen
  • Acceleratie van 0-100 km/h: 5,7 seconden, topsnelheid 190 km/h
  • Actieradius WLTP: tot 590 km
  • Maximale laadcapaciteit (snelladen) : in 10 minuten 164 km, 31 min tot 80%
  • Thuis opladen met BMW wallbox: 1 u 23 voor 100 km, 8,25 u voor 100%
  • Thuis opladen met 220V naar 100%: 7 uur
  • Energieverbruik: 16,1- 18,4 kWh
  • L x b x h = 4,78 x 1,85 x 1,45 m
  • Wielbasis: 2,86 m
  • Leeggewicht/ laadvermogen: 2125 kg/ 480 kg
  • Kofferruimte: 470-1290 liter
  • Wielen banden: 225/55 R17

Freude am Fahren
Ik krijg de BMW i4 keurig opgeladen mee met een actieradius van bijna 400 kilometer. Die kilometrage wordt door de software berekend en daarbij spelen de voorgaande ritten een belangrijke rol. Is er door potentiële klanten veel en flink geaccelereerd, zal het display niet zoveel kilometers aangeven. Ik heb er echter voor gezorgd dat die range naar boven werd bijgesteld door regelmatig op de cruise control 100 km/h te rijden.
Samen met mijn kleinzoon van 11 jaar oud werd het een uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden en inderdaad: op een gegeven moment haalde ik keurig een verbruik van 16 kWh! Het recupereren van stroom gaat perfect door de selectiehendel in de B-stand (Brake-stand) te zetten, dan activeer je het one-pedal-drive-principe. Door alleen al gas in te houden, remt de auto fors af, waarbij de accu tekens wordt opgeladen. We hebben daartoe allerlei smalle en bochtige binnenwegen uitgezocht om dat te bereiken.
Onderweg heb ik optimaal gebruik gemaakt van de Driving Assistent Professional, eigenlijk een slimme reisgenoot die let op de wisseling van de rijstrook, achteropkomend en langzaam rijdend verkeer. Verregaand autonoom rijden behoort ook tot de mogelijkheden.
Omdat hij zo stil is, past BMW een akoestische voetgangersbescherming toe, een gecomponeerd mechanisch geluid dat voetgangers waarschuwt dat er een i4 nadert.
De i4 is een fijne reisauto die een hoge mate van comfort biedt, zeker als je daarvoor de juiste modus intoetst. In de sportmodus is zijn rijgedrag sensationeel, want mede dankzij het laag gemonteerde accupakket heeft hij een inherent zwaartepunt.
Dat levert, gecombineerd met een perfect onderstel en een bijna ideale gewichtsverdeling van 50-50, een wegliggingskarakteristiek op die bij een BMW past. Dat alles maakt BMW-rijden juist zo geweldig! (Freude am Fahren heet dat bij onze oosterburen).

Twee uitvoeringen i4
De geteste i4 eDrive40 kennen we nu. Er is echter ook een M-variant te verkrijgen.
Deze heeft twee synchroon-elektromotoren met vierwielaandrijving en een vermogen van 544 pk/795 koppel. Hij spurt in 3,9 seconden naar de honderd, maar verbruikt uiteraard ook meer. Zijn actieradius is wat beperkter: 521 km WLTP.
Beide auto’s hebben drie jaar garantie.
De basisprijslijst voor de geteste 40 is € 60.600,-, die van de M50 €  73.429,-

Conclusie
De eDrive40 is een zuinige, impressief dynamische vierdeurs coupé, de M50 moet het superlatief zijn op elektrisch gebied.
Voorop staat dat deze elektrische variant van de Gran Coupé ontegenzeglijk een échte BMW is die ook als zodanig rijdt!

Terug naar de bovenkant van de website