AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz C200 Estate
AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz C200 Estate
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
De C-Klasse behoort tot de belangrijkste modellen bij Mercedes. De vijfde generatie presenteert zich eersteklas met veel chique, maar zonder ster op de motorkap.
Bij Louwman Mercedes-Benz in Goes regelt Sales Manager Zeeland Marnix van Gilst al heel lang mijn testauto’s. Hij is begonnen toen de zaak nog Garage Van Oeveren heette, toen werd de naam Van Oeveren-Vervaet, daarna Automotions Mercedes-Benz en nu dus bij Louwman Mercedes-Benz.
40 jaar evolutie
Mercedes heeft het splinternieuwe C-Klasse-gamma meteen goed volgestouwd: een limousine, een Estate, een mild-hybrid benzinemotor, een diesel een 4-Matic. Natuurlijk komt er ook nog een AMG-versie uit. Voor Auto Zeeland hebben we de Estate (combi) gekozen met de 1496 cc turbo-viercilinder met mild-hybridtechniek. Waarom de Estate? Heel eenvoudig, omdat 2/3 van de C-Klasse-productie uit dit soort combi’s bestaat.
De Estate van Mercedes heet in Duitsland sinds 1976 overigens ‘T-Model.’
In 1982 bracht ‘das Haus’ de eerste kleine Mercedes uit, de 190. Bruno Sacco had hem getekend en van meet af aan werd dat type een doorslaand succes. Die allereerste 190 had al een soort meesturende achteras en laat nu deze nieuwe loot aan de Mercedes-stamboom een doorontwikkeling hebben: een échte meesturende achteras!
In 1993 werd de 190 opgevolgd door de C-Klasse en die heeft in de loop van de decennia al miljoenen kopers gevonden. Hij wordt in Bremen, in China en in Zuid-Afrika gebouwd.
Kleine S-Klasse
De S-Klasse heeft dan wel geen combi-versie, maar nog nooit leek de C-Klasse zó op zijn grote broer, zowel van buiten als van binnen.
Zo klein is de Estate helemaal niet: hij groeide 5 cm in de lengte (4,75 m), de breedte bleef met 1,82 m gelijk, maar de hoogte nam met 2 cm af (1,45 m).
Belangrijk is de toegenomen wielbasis: 2,87 m (+25 mm).
De C-Klasse was altijd leverbaar met twee grilles: de traditionele Mercedes-grille en een uitvoering met een grote ster. De eerste uitvoering is nu definitief geschrapt.
De motorkap heeft twee geprononceerde powerdones die vanuit de cockpit heel duidelijk te zien zijn. Ze onderstrepen de grote ster in de grille en we vinden die motorkap bij alle uitvoeringen.
Vooral de Estate is zeker vanaf de zijkant gezien een mooie gestrekte combi die bijna de afmetingen heeft van een paar E-Klasses terug.
Chique
Het dashboard is bijna een kopie van dat uit de S-Klasse. Mooie, hoogwaardige materialen, zoals hout, carbon, aluminiumaccenten en pianolak typeren het landschap, die bovendien perfect afgewerkt zijn. Het instrumentenpaneel maakt deel uit van de briljante displays en wordt analoog weergegeven, maar is uiteraard digitaal aangestuurd. Het grote touchscreen is naar de chauffeur gericht, daaronder bevinden zich nog enkele fysieke knoppen. De touchpads zijn verdwenen en de bediening via het scherm is kinderlijk eenvoudig: de klimaatbeheersing, de massagestoelen, de assistentsystemen, de navigatie en de achteruitrijcamera, alles paletti!
De spraakbediening voor van alles en nog wat is uitstekend. Je roept: “Hey Mercedes” en je wordt op je wenken bediend.
De stoelen zitten als gegoten en zijn zeker in staat om een totaalgenot te bieden op lange reizen.
Achterin was het altijd een beetje krap, maar dat is verleden tijd. De toegenomen wielbasis en een clevere indeling staan nu garant voor veel beenruimte. De achterpassagiers kunnen via een paneeltje de temperatuur, de stoelverwarming en de airco regelen.
De bagageruimte van 490 liter, te vergroten tot 1510 liter meet ruim 30 liter meer dan voorheen. In de bodem van de kofferruimte bevindt zich een opvouwbare boodschappenbox en voor een klein prijsje is een elektrische bediening van de rugleuningen een mooie optie.
Tot slot zijn overal handige opbergruimtes gecreëerd, allemaal top!
Mild Hybrid
De testauto heeft een 1,5 liter turbobenzinemotor in het vooronder, geholpen door een 48 Volt accu met een geïntegreerde startgenerator die met 15 kW een elektrische boost geeft, stroom regenereert en het zogenaamde ‘zeilen’ bevordert. Dat zeilen is een manier van rijden door hem uit te laten rollen, er wordt dan weer extra energie opgewekt.
Het systeemvermogen komt daarbij op 224 pk/300 Nm.
De 9-traps automaat speelt in het geheel een grote, positieve rol.
Ik kreeg de auto mee met een tank die iets meer dan de helft benzine bevatte. Het display gaf aan dat ik een actieradius had van 400 kilometer. Door keurig op de cruisecontrol te rijden over de eilanden naar het Louwmanmuseum in Den Haag, afwisselend 80-100 km/h, klom de actieradius naar 490 kilometer!
Dat betekende een gemiddeld verbruik van ongeveer de 1 op 20!
Geef je hem echter de sporen, merk je wel dat het een kleine viercilinder is: de bak schakelt dan twee trappen terug en de motor wordt snel rumoerig.
Ik denk dat de C 300 met een systeemvermogen van 278 pk wat beter bij deze C-Klasse past.
Comfortabel
Hoewel de C-Klasse niet meer met luchtvering te verkrijgen is, zijn de optionele adaptieve schokbrekers echter een geweldig alternatief. In de comfortmodus blijkt hij een uiterst comfortabele reisauto te zijn die weliswaar goed terugmelding geeft op welk wegdek je rijdt.
Een regelrechte knaller is de nieuwe achterassturing. Zo lichtvoetig en precies hij scherpe bochten neemt! Boven de 60 km/h wordt de achterzijde ondersteunt en het is sensationeel om te merken hoe handig dit systeem in de stad is: de draaicirkel wordt met 43 cm gereduceerd.
Alle C-Klasses
Benzine:
- C 180, 1,5 turbobenzine mild hybrid 190 systeem pk
- C 200, 1,5 turbobenzine mild hybrid 224 systeem pk
- C 300, 2.0 turbobenzine mild hybrid 278 systeem pk
Diesel
- C 200 d euro 6d,183 systeem pk/400 Nm
- C 220 d euro 6d, 220 systeem pk/440 Nm
- C 300 d euro 6d, 285 systeem pk/550 Nm
Conclusie
Mercedes speelt goed in op de wens van de clientèle. Comfort, kwaliteit en heel veel assistentsystemen zetten deze mooie auto op de kaart in de luxe klasse. De Estate biedt ongelooflijk veel ruimte en verrast met de bijzondere achterasbesturing.
Vanaf € 48.280,- (limousine)