Mercedes-Benz Citan 110 CDI Pro
Mercedes-Benz Citan 110 CDI Pro
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Buitengewoon werkpaard”
Mercedes presenteert na negen jaar de compleet vernieuwde Citan. Deze lichte bedrijfswagen is een product van de samenwerking tussen Mercedes en Renault, maar is wat betreft de tweede generatie meer Mercedes dan voorheen.
Matthijs van der Wal is de nieuwe verkoopadviseur lichte bedrijfswagens bij Louwman Mercedes-Benz in Goes. Mijn nadere kennismaking leerde dat ik te maken heb met een man die via de socialisatie veel autobloed in zijn aderen heeft.
Ik heb hem voorgesteld een meer dan uitgebreide test te maken met de nieuwe Citan, namelijk op één dag heen en terug naar de Eifel.
Het resultaat is dat ik de nieuweling goed heb leren kennen in alle opzichten!
Samenwerking
Alle autofabrikanten werken al sinds mensenheugenis meer of minder samen om kosten te besparen en dat is logisch. Mercedes en Renault hebben elkaar al meer dan 10 jaar geleden opgezocht om samen componenten te ontwikkelen. Op het gebied van de lichte bedrijfswagens was nu de eerste stap een feit. De Kangoo van Renault diende als basis voor de Citan met hier en daar wat aanpassingen. Gezien de meest recente ontwikkelingen in de auto-industrie baseert De Citan in grote lijnen nog op de Kangoo, maar heeft Mercedes veel nadrukkelijker zijn stempel op de nieuwe Citan gedrukt en dat heeft in vele opzichten geleid tot een meer eigen bestelwagen die ook in meerdere uitvoeringen te verkrijgen is.
Wat betreft het aanbod van de dieselmotoren heeft Mercedes gekozen voor de OM 608, een Renault/Nissan-derivaat. Het is een 1,5 liter commonraildiesel die in vele Renaults en Nissans wordt ingebouwd. Mercedes maakt in de A- en B-klasse gebruik van die krachtbron en dus nu in de Citanreeks.
Ook bij de benzineversies maakt Mercedes gebruik van een aantal Renaultvarianten, in dit geval de 1,3 turbo benzinemotor.
Laadruimte
Laat ik daar maar eens mee beginnen, want daarvoor is de Citan natuurlijk in eerste instantie ontwikkeld. Hij meet in deze versie standaard 2500 liter en er passen nu twee europaletten in. De verlengde uitvoering die later op de markt komt, biedt zelfs 2900 liter. Het laadvermogen bedraagt bij de testauto 440 kilogram, totaalgewicht 2,02 ton en de aanhanger mag 1500 kg wegen. Hij heeft twee openslaande deuren aan de achterzijde en één schuifdeur aan de rechter zijkant. Een tweede schuifdeur is optioneel.
Ik laadde als voorbeeld mijn tuinstoelen in om ze naar de berging te brengen: 6 stuks, dat was geen probleem!
Eigen gezicht
Van verre is de nieuwe Citan herkenbaar als een Mercedes. De grote ster in de grille is daar natuurlijk debet aan, maar die niet alleen. De hele neus toont gelijkenissen met de personenwagenserie van ‘das Haus.’ De voorspoiler en de optionele led-koplampen zijn varianten van die van de B-Klasse bijvoorbeeld. Opmerkelijk is het sterretje in de lauwerkrans op de neus, net als bij de personenwagens. De ster stamt van het huis van Daimler die motoren maakte voor auto’s, boten en vliegtuigen. De lauwerkrans is een rudiment van Benz. De beide merken werden pas in 1926 samengevoegd.
Het laadgedeelte werd trouwens ten opzichte van de voorganger mooi strak getrokken.
Typisch Mercedes
Als ik instap gaat elke vergelijking met zijn Franse zus mank. Voor mij strekt zich een typisch, solide Mercedes-landschap uit. Daar is het multifunctionele Mercedesstuur met gemakkelijk te bedienen functieknoppen. Twee grote analoge klokken voor de snelheid en het toerental laten op het gebied van duidelijkheid niets te wensen over.
De grote uitstroomopeningen voor de klimaatbeheersing kom ik ook in de A-klasse tegen. In deze Pro-uitvoering wordt tegen een beperkte meerprijs een veel rijkere uitrusting geleverd, zoals het mooie multimediasysteem MBUX dat we inmiddels kennen van alle Mercedessen, hierover later meer.
Aangenaam verrast ben ik door de perfecte ergonomie: er zijn gelukkig nog fysieke knoppen, o.a. voor het licht en voor de klimaatbeheersing die je op de tast kunt vinden en niet via het touchscreen. Ook zijn daar de gemakkelijk te vinden knoppen voor de stoelverwarming, het start/stopsysteem en de parkeerpiepers om er maar een paar te noemen. Dat scheelt een hoop afleiding onderweg…
Ik denk voorts dat iemand die veel in -en uit moet stappen, blij is met de manuele handrem die snel, perfect en adequaat werkt. Behoud het goede en vernieuw waar nodig, luidt het parool!
Mercedes past als enige merk bij al zijn types de bediening van de ruitenwissers middels een hendel aan de linkerkant toe. Even wennen voor niet-MB-rijders, maar wel functioneel.
De stoelen zitten uitstekend en bieden goede steun, voor erg lange mensen is de verstelbaarheid echter beperkt door de tussenwand.
De ruitenwissers vegen maximaal op de grote voorruit en de buitenspiegels zijn aangenaam fors uitgevoerd.
Zuinigheid met vlijt
Eerst even wat technische gegevens:
- 1461 cc viercilinder commonrail diesel euro 6d, 95 pk/240 Nm
- Handgeschakelde zesbak
- CO²-emissie: 137 g/km
- Lengte 4,50 m, hoogte 1.84 m
- Laadvermogen 440 kg, totaal gewicht 2,02 ton
- Voorwielaandrijving
Ik vertrok met een volle tank en het display gaf 713 kilometer actieradius aan. Hoewel er later op dag veel regen werd verwacht, was het droog, temperatuur zo rond de 10º. Zodra ik me op de A58 bevond, heb ik de Cruise control ingeschakeld bij 100 km/h. In de zesde versnelling betekende dat ongeveer 1750 toeren/min.
Ik wilde via Venlo naar Duitsland, omdat Antwerpen op een doordeweekse dag geen optie is. Door zo constant te rijden, reset je de computer en dat bleek ook: langzamerhand klom de actieradius omhoog: vlak voor Venlo had ik ruim 200 km afgelegd en sprong de actieradius naar 1004 km!
Op dat moment kon ik een gemiddeld verbruik noteren van 1 op 25!
Dat verbruik kan nog naar beneden bij iets hogere temperaturen aan de ene kant en door montage van zomerbanden i.p.v. de allweather-banden van de testauto aan de andere kant.
Op de 61 richting Koblenz snoepte ik weer wat van dat magische getal af, temeer daar ik de cruise op 120 km/h zette.
Hoewel de dieselmotor afgeserveerd dreigt te worden, breek ik toch weer een lans voor dit type motor.
De euro 6 diesel is op dit moment de zuinigste en schoonste verbrandingsmotor ooit. Hoe gek en ongeloofwaardig het moge klinken, deze krachtbron ademt slechte en vervuilde lucht in en blaast schone lucht uit! Als je veel lange afstanden rijdt, is er voor dit type verbrandingsmotor absoluut geen alternatief!
Ik deel daarom graag deze ervaring met u!
Comfortabel
Gaandeweg ontpopt de Citan zich tot een fijne en comfortabele reispartner en daarmee een waardige Mercedes. De geluidsisolatie is ten opzichte van vorige model op verschillende punten verbeterd. Dat is terug te voeren op de bekleding van de wielkasten en 11% dikker glas voor de ruiten. Ook het windgeruis en het motorgeluid blijven binnen de perken, zodat het net lijkt alsof je met een personenauto onderweg bent.
In Grafschaft in de Eifel geladen en terug met heel veel regen, waarbij de Citan een betrouwbare en veilige partner blijkt.
MBUX
Deze afkorting staat voor Mercedes-Benz User Experience.
Het systeem kan via het touchscreen worden geactiveerd of via de stem. Je roept: ‘Hey Mercedes!’ en de opdrachten worden uitgevoerd op het gebied van entertainment, informatie, navigatie etc.
Ik licht er één functie uit die me heel goed heeft geholpen: MBUX Augmented Reality voor navigatie, een mond vol…
Op de terugweg was de 61 gewoon afgesloten, de doorgaande Autobahn van Koblenz naar Venlo. Geen verwijzende borden, gewoon dicht!
Ik had de navigatie ingesteld en terwijl ikzelf enigszins vertwijfeld naar die afsluiting keek, pakte het systeem de draad keurig op en leidde me via de kortste weg 40 kilometer verderop naar diezelfde 61 om de weg naar Venlo te vervolgen…
Alle Citans
Er komt dus nog een verlengde versie, vervolgens een Tourer, dat wil zeggen een SUV op basis van de Citan en volgend jaar verschijnt er ook nog een volledig elektrische versie, de eCitan.
Op dit moment de motoren:
- 1,3 turbobenzine motoren met 110 pk en 131 pk.
- 1,5 diesels: 75, 95 en 116 pk
Conclusie
De Mercedes-Benz Citan is een volwassen bestelauto geworden met vele positieve eigenschappen, waaronder rijkwaliteiten, bedieningsgemak, comfort, zuinigheid en moderne assistentsystemen.
De testauto staat voor € 18.325,- excl. BTW en BPM in de boeken.