Toyota Yaris Cross Hybrid Launch Edition

Toyota Yaris Cross Hybrid Launch Edition

Toyota Yaris Cross Hybrid Launch Edition

De Yaris Hatchback werd in maart uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2021. Inmiddels is de compacte SUV-markt booming! Ieder merk heeft er wel een, behalve Toyota. Daar komt echter nu verandering in…

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti 

De Yaris Hatchback werd in maart uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2021.
Inmiddels is de compacte SUV-markt booming! Ieder merk heeft er wel een, behalve Toyota. Daar komt echter nu verandering in…
De nieuwe Toyota Yaris Cross is namelijk een interessant alternatief met zijn flitsende uiterlijk en natuurlijk de onvolprezen hybridetechniek.

Ik zag de Yaris Cross voor het eerst in het Zwitserse Ilanz op een zomermarkt in september. De belangstelling was daar overweldigend, eigenlijk net als hier. Verkoopadviseur Wesley Buuron van Toyota de Jonge in Goes zorgde ervoor dat de in ‘Brass Gold’ gespoten Launch Edition keurig gewassen en gestereken voor me klaar stond.

Flitsend design
De Yaris Cross staat op dezelfde bodemplaat als de Auto van het Jaar 2021. Dat platform draagt de naam TNGA-B en dat staat voor: Toyota New Global Architecture, B-segment. Het onderscheidt zich door een extra hoge stijfheid en een laag zwaartepunt. Het maakt een goede gewichtsverdeling over de voor- en achterwielen mogelijk, waarbij zware componenten, zoals het accupakket, laag en dichter bij het midden van de auto zijn geplaatst. Dat vermindert direct het overhellen van het koetswerk in snel genomen bochten.
Fors en volwassen staat de Cross daar en eigenlijk lijkt hij wel op een kleinere uitvoering van de RAV4 en dat heeft in ieder geval te maken met hoekige wieluitsparingen in offroadlook en de dikke 18”lichtmetalen wielen.
Zeker bij deze kleurstelling springen die gadgets in het oog, evenals de zwarte drempels en de spoilers aan de voor-en achterzijde.
De verticale dagrijverlichting aan de voorkant markeren optisch zijn forse breedte van 1,77 meter.
Ten opzichte van de conventionele Yaris werden de bodemvrijheid en de daklijn flink verhoogd en daardoor is de Cross met 1,77 meter 10 cm hoger.
Het zwarte dak lijkt een beetje te zweven, vooral omdat de A-en de B-stijl ook in zwart zijn uitgevoerd.
De overhangen voor en achter zijn wat geprononceerder geworden, maar ondanks al die maatregelen is hij met zijn lengte lekker compact gebleven.

Robuust
Omdat de Cross flink wat hoger is gebouwd dan de Hatchback, stapt hij gemakkelijk in. Het dashboard komt in grote lijnen overeen met dat van de Hatchback, maar is op bepaalde punten voorzien van SUV-kenmerken, bijvoorbeeld bij de A-stijl, de dorpels en de middenconsole. Hoewel er een mix van harde kunststoffen en hoogwaardige materialen is toegepast, is alles wel netjes en solide afgewerkt. Ik mis eigenlijk toch wat frivole kleurtjes op het dashboard. Die vind ik wel bij de stiksels van de leren voorstoelen. De achterbank is overigens voorzien van synthetisch leer. De stoelen voor zitten prima en eigenlijk zijn de omstandigheden wat plaats betreft voor en achter verrassend goed, want de wielbasis van 2,56 m is daar debet aan.
Op de middenconsole prijkt prominent het 9” grote touchscreen en de ergonomie krijgt van mij een hoog cijfer. Via dit scherm heb je toegang tot het Toyota Smart Connect Multimedia-platform met ingebouwde simkaart. Dit maakt connected clouddiensten mogelijk, zoals realtime navigatie met verkeersmeldingen. Je profiteert bovendien van de draadloze verbinding van AppleCarPlay en Android Auto.
Er is 397 liter bagageruimte voorhanden, te vergroten naar 1097 liter, de achterzitting is 60/40 omklapbaar. Optioneel is het SmartCargo-systeem, een deelbare laadvloer om hogere voorwerpen te kunnen vervoeren. De eveneens optionele FlexBelt-oplossing houdt losse voorwerpen op zijn plaats. Als je je handen vol hebt, is de elektrisch bedienbare achterklep met voetsensor natuurlijk ideaal.

Uniek samenspel
Als testauto kreeg ik de Yaris Cross Hybrid mee.

Ik zet even wat aandrijfgegevens op een rij:

  • 1490 cc driecilinder
  • Boring x slag: 80,5 x 97,6 mm
  • Vermogen 92 pk/120 Nm
  • Synchroon elektromotor, systeemvermogen 116 pk/141 Nm
  • Transmissie: Continue variabele transmissie
  • Voorwielaandrijving

Het samenspel tussen de beide motoren en de CVT-bak is eigenlijk uniek te noemen.
Ten eerste is daar de zuinige driepitter die een lange slag bezit. Dat betekent een enorme souplesse en een trekkracht onderin. De Lithium ionen-accu wordt geladen door de B-motor, door gas in te houden en te remmen. Hij is een stuk lichter dan voorheen en dat vertaalt zich in het gewicht uiteraard, slechts 1290 kilogram voor de Yaris Cross Hybrid.
De CVT-automaat had in het verleden ook nadelen, want bij fel accelereren maakte de B-motor flink wat toeren.
Dankzij dat samenspel van de soepele B-motor, het elektrische duwtje in de rug en die traploze automaat blinkt de aandrijving uit door een enorme souplesse en een fijn rijgedrag. Zowel het motorgeluid als de wind blijven binnen de perken. Dankzij al deze technieken is ook het brandstofverbruik bijzonder aangenaam: ik kwam met gemak aan een gemiddelde van ruim 1 op 20!
Natuurlijk heb ik ook wel even gebruik gemaakt van de Drive Modus. Meestal heb ik in de Ecostand gereden, maar zo af en toe in de Sportmodus om de acceleratie te meten: 11,8 seconden had hij nodig om naar de honderd te spurten.
Hij is voorts verregaand comfortabel geveerd dankzij de nieuwe MacPherson- voorwielophanging voor. Hij stuurt fijn en is verrassend wendbaar. De al genoemde hoge stijfheid en het lage zwaartepunt worden tijdens de wegliggingsoefeningen duidelijk positief merkbaar.

Rijhulpsystemen
De Yaris Cross is uitgerust met een armada aan rijhulpsystemen die het rijden alleen maar veiliger maken. Vroeger kwam je die systemen uitsluitend bij duurdere auto’s tegen, maar gelukkig is dat niet meer voorbehouden aan die categorie.
Toyota levert ook de Matrix-technologie bij de koplampen voor de Yaris Cross. Per koplamp zitten er 11 led-elementen in die in-en uitgeschakeld kunnen worden. Je kunt daardoor met grootlicht blijven rijden zonder tegenliggers te verblinden.

Het prijzenpakket begint bij € 24.395,- voor de benzineversie handgeschakeld.
De goedkoopste Hybrid CVT komt op € 26.395,-, de duurste (testauto) kost € 37.895,-.

Conclusie
Ik heb de Yaris Cross ervaren als een fijn rijdende en zuinige crossover met een bijzonder hybridesysteem. Hij is stoer en kan met opgeheven hoofd de strijd aanbinden met de concurrentie. Hij verrast bovendien met veel binnenruimte. Een waardevolle aanvulling in de compacte SUV-klasse!

Terug naar de bovenkant van de website