AutoZeelandtest Renault Arkana E-Tech Hybrid Intens

AutoZeelandtest Renault Arkana E-Tech Hybrid Intens

AutoZeelandtest Renault Arkana E-Tech Hybrid Intens

Met de Arkana wil Renault maar wat graag meedoen in de categorie SUV-coupés. Dat de Arkana is uitgerust met een bijzonder hybride-systeem kan als een toegevoegde waarde worden gezien.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Met de Arkana wil Renault maar wat graag meedoen in de categorie SUV-coupés.
Dat de Arkana is uitgerust met een bijzonder hybride-systeem kan als een toegevoegde waarde worden gezien.
Ik testte de Intens-uitvoering van Auto Kievit in Goes, Renaultdealer voor het grootste deel van Zeeland.

Renault is altijd innovatief geweest en dat heeft geleid tot vele spraakmakende auto’s in het verleden. Ik zie de Renault R16 die op de Autosalon in Genève in 1965 het daglicht aanschouwde, als aartsvader van deze Arkane. Eigenlijk legde Renault met dit icoon de basis voor de huidige SUV-cultuur. Ook de R16 was een soort SUV-coupé met vele technische avant-garde snufjes. Hij werd Auto van het Jaar in 1966 en bleef met 2 miljoen geproduceerde auto’s ruim 15 jaar op de markt.

SUV-Coupé
Nederland heeft vrijwel massaal gekozen voor de SUV, wat staat voor Sport Utility Vehicle: een hoge, sportieve stationcar, oorspronkelijk met vierwielaandrijving. Die laatste discipline wordt in ons land meteen om zeep geholpen door de CO²-gerelateerde belastingmaatregelen. Dus kiezen autofabrikanten er in toenemende mate voor om de SUV’s van hybride, dan wel elektrische aandrijving te voorzien.
Waarom zo’n coupévorm?
Coupés zijn in mijn ogen een van de mooiste varianten van een automobiel. De naam stamt nog uit de koetsenwereld en welgestelden gingen bijvoorbeeld ’s zondags ter kerke in een coupé, een twoseater met een chique uitstraling.
Automobiele coupés zijn laag, niet altijd handig, maar wel vaak bloedmooi…
Om nu een SUV wat meer uitstraling te geven, heeft men de rechte achterzijden schuin gemaakt, waardoor zo’n auto een flitsende uitstraling krijgt.
De BMW X4, de Mercedes-Benz GLC Coupé en de Audi Q3 Sportback zijn daar goede voorbeelden van.
Renault volgt met de Arkana dat voorbeeld, maar met prijzen vanaf € 33.000,- praten we wel over een ander kostenpaatje dan bij de genoemde concurrentie.

Charisma
De Renault Arkana is een knappe kleinzoon van de R16, al vind ik het zwart van de testauto een beetje saai. In Zwitserland zag ik in september allerlei spannende kleuren, waaronder ‘Rouge Flamme’ en ‘Orange Valencia’, die komen zijn lijnenspel eigenlijk beter ten goede.
Het team onder leiding van de Nederlandse chefdesigner van Renault, Laurens van den Acker, heeft zijn best gedaan om de Arkana een opmerkelijke charisma mee te geven.
Allereerst de naam: Arkana is latijn voor geheim…
Hij wordt geproduceerd bij alliantiepartner Samsung in Zuid-Korea en de 1598 cc benzinemotor heeft Renault samen met Nissan ontwikkeld.

Hij staat op het platform van de Clio en de Captur, maar hij is met zijn lengte van 4,57 meter ruim 35 cm langer dan die Captur. Ook de wielbasis is forser, namelijk ruim 8 cm, ook heeft hij 200 mm meer bodemvrijheid.
Hij bezit natuurlijk het befaamde familiegezicht met de grote rombus prominent in het midden. (Er zit overigens een nieuwe, gerestylede versie daarvan aan te komen). De bijzondere koplampen zijn net als de doorlopende achterlichten van verre in het donker te onderscheiden. De geprononceerde coupélijn trekt absoluut de aandacht van voorbijgangers, heb ik gemerkt. Zijn skidplates voor en achter geven hem een stoer karakter, evenals zijn uit de kluiten gewassen heuppartij.
Tot slot zijn daar de 18” lichtmetalen wielen die naar de naam ‘Pasadena’ luisteren.

Solide en overzichtelijk
De Arkana herkent de sleutelkaart in mijn zak en de auto opent zich automatisch. Het instappen is bij zo’n SUV kinderspel. Alle materialen zijn hoogwaardig en solide afgewerkt, daardoor voel je je meteen thuis in de grote Renault.
Het 10,2” instrumentenpaneel biedt allerlei informatie, zoals de snelheid, de benzinemeter, het verbruik en het complete hybridegebeuren.
Het 9,3” grote verticale touchscreen op de middenconsole heeft heel veel functies, van navigatie via achteruitrijcamera tot en met het Easy-Link infotainment. Dankzij de 4-G-connectie is er een verbinding met het internet en kan je op afstand verbinding maken met je smartphone.

Gelukkig zitten er onder het scherm ook fysieke knoppen die bij wijze van spreken op de tast zijn te vinden. Dat scheelt een hoop afleiding…
Het leren stuurwiel is voorzien van vele functies en ook de hendels aan het stuur bieden na een voorafgaande check een voorbeeld van ergonomie.

De voorstoelen zitten uitstekend en bieden goede steun en er zijn plenty aflegmogelijkheden. Achterin is er sowieso genoeg beenruimte en ondanks de aflopende daklijn hebben de hoofden ook geen reden tot klagen, want de achterbank is expres wat verlaagd. De kofferruimte biedt dankzij de verstelbare bodem veel variabiliteit: 486 tot 1296 liter.

Verrassend en route
In Nederland is uitsluitend de E-TECH Hybrid 145 aandrijflijn met een dubbele koppelingsautomaat beschikbaar.
Er zijn bij deze versie drie soorten motoren actief:

  • Een 1,6 liter viercilinder langeslag benzinemotor met 90 pk
  • Een 49 pk sterke elektromotor
  • Een 20 pk startmotor
  • Systeemvermogen: 143 pk/148 Nm
  • Acceleratie 0-100 km/h: 10,8 seconden
  • Topsnelheid: 172 km/h
  • De Arkana is door de combinatie niet echt snel, maar wel vlot. Het langeslag- principe van de benzinemotor heeft als voordeel dat hij onderin de toerenkelder veel vermogen heeft, waardoor souplesse een enorm voordeel is. De andere twee motoren vullen mooi aan.

Renault hanteert bij deze Arkana een bijzonder systeem: de accu wordt op drie manieren opgeladen:

  1. Door de benzinemotor
  2. Door te ‘zeilen’, gas in te houden en een helling naar beneden rijden.
  3. Door te remmen

Voorwaarde is wel dat de zogenaamde B(rake)-stand van de automaat wordt gekozen. Daarbij remt de auto bij inhouden extra af, we noemen dit ook wel ‘one-pedal-drive.’
Wanneer de benzinemotor de accu oplaadt, hoor je hem even aan het werk, maar het resultaat is onmiddellijk zichtbaar op het display: de accu wordt snel geladen.
Voor de rest is het samenspel tussen de benzine en de elektromotore werkelijk voortreffelijk!

Voorbeeld: ik rijd op de snelweg, 100 km/h op de cruise control. Display met verbruik geactiveerd en ik zie dat hij gemiddeld 1 op 16 haalt. Ik begin met een gemiddeld verbruik dat ongeveer overeenkomt, logisch.
Dan zie ik dat de E-motor het plotseling overneemt, want het actuele verbruik geeft 0,0 aan. Ik zie het dus, maar ik voel of hoor niets…
Na een paar kilometer neemt de benzinemotor het bewind onhoorbaar over.
10 kilometer verder herhaalt zich deze voortgang. Na plm. 60 kilometer is mijn gemiddelde verbruik teruggebracht naar bijna 1 op 20!
Op binnenwegen en in de stad wordt de accu door de drie systemen 100% opgeladen en kan er geruime tijd volledig elektrisch worden gereden, soms wel tot 80%!

Positief
De wegliggingskarakteristiek wordt ten dele bepaald door het accupakket dat onder de kofferruimte gesitueerd is. Daardoor ligt hij verrassend stevig bij snel bochtenwerk, zonder oncomfortabel te worden.
Een beetje onderstuur is niet weg te poetsen bij een voorwielaandrijver.
Het leger van 12 snelle elektronische hulptroepen staat echter ook de Arakanbestuurder te allen tijde bij.
In deze tijd van het jaar kan je regen en dauw niet uitsluiten. Ineens viel me op dat er op de vlakke achterruit geen ruitenwisser zit. Dat geeft niet wanneer je droog onderweg bent met een door dauw natte ruit, want die waait wel droog, maar met regen wordt hij snel ondoorzichtig…

Er zijn drie uitvoeringen: de Zen, de geteste Intens en de R.S. Line versie. Prijzen vanaf € 33.090,-

Conclusie
Wie een gunstig geprijsde individualiteit zoekt, wordt door de Renault Arkana beslist niet teleurgesteld. Veilige rijeigenschappen, comfort en een gunstig verbruik zijn steekwoorden voor deze fraaie SUV-coupé.

Terug naar de bovenkant van de website