AutoZeelandtest van de Renault Clio E-TECH Full Hybrid
AutoZeelandtest van de Renault Clio E-TECH Full Hybrid
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Fitnesskuur”
Applaus voor de Clio! Opdat hij nog een gezonde toekomst tegemoet gaat, heeft Renault de vijfde generatie van een omvangrijke facelift voorzien en dat blijft niet bij het uiterlijk. De Full Hybrid is een complete verrassing!
De nieuwe verkoopleider van Renault Kievit in Goes is Daan Bakker. Hij zorgde er samen met verkoopadviseur Eelco Zwolle voor dat ik de nieuwe Clio in het eerste weekend van november kon testen.
Créateur d’ automobiles
Dit is een oude term uit de tijd toen Patrick le Quément nog chefdesigner bij Renault was, maar ik vind die subtitel nog steeds passen bij het roemruchte Franse automerk. Renault heeft in de loop van de jaren al heel wat goede en spannende auto’s gebouwd en heeft daarmee bewezen een waardige ‘créateur d’ automobiles’ te zijn!
De 5 zekerheden van Renault
- Tot € 3.000,- extra inruilwaarde
- Zorgeloos rijden met 5 jaar garantie
- Financiering vanaf 1,9% rente
- In 2023 nog een BPM voordeel van € 1.000,-
- Inclusief 5 jaar routeservice in Europa
Terug naar de Clio van 2023.
Andere merken zijn bezig de kleine auto’s uit hun gamma te schrappen, Renault doet dat niet! Ze zijn zuinig op de Clio, dat blijkt.
Hij is er al sinds 1990 en hij behoort tot een van de meest verkochte auto’s in Europa: in die 33 jaar liepen er rond 15 miljoen exemplaren van de band!
Nu moet de forse facelift van de vijfde generatie ervoor zorgen dat de successtory een vervolg krijgt.
Na 4 jaar kreeg de Clio een nieuwe, markante neus in navolging van zijn grote broers, de Austral en de Espace: kleurig gevormde sierelementen en heel belangrijk:een volkomen nieuwe led-lichtsignatuur, met name dankzij deze dagrijverlichting is hij al van verre herkenbaar. Ook van achteren onderscheidt hij zich door kristalheldere lichten en een gemodificeerde bumperpartij.
Alles bij elkaar ziet hij er potenter, sportiever en volwassener uit.
Duurzaam
Duurzaamheid wordt bij Renault wat het interieur betreft met hoofdletters geschreven: de bekleding van de zittingen en de portieren, maar ook het materiaal van het dashboard bestaan voor 60% uit biologisch afbreekbare vezels met als basis houtcellulose. Het stuurwiel en het materiaal van de selectiehendel van de automaat bestaat uit dat soort duurzame stof.
De twee voorste stoelen zitten stevig en zien er niet alleen sportief uit, ze geven meer dan voldoende zijdelingse steun.
Achterin is de been- en hoofdruimte erg beperkt, de kofferruimte meet 340/ 1069 liter, maar heeft wel een hoge tildrempel.
Ergonomisch perfect
Het instrumentenpaneel of in moderne taal het display achter het stuur geeft de belangrijke zaken uitstekend aan. Ik mis echter af en toe de toerenteller en de weergave van de zes trappen van de automaat op het scherm.
Het infotainmentscherm is er ook voor de navigatie en de achteruitrijcamera.
Een tien met een griffel voor de bedieningsknoppen zowel op het stuur als op het dashboard! Lane Departure uitschakelen? Een fluitje van een cent via een handige schakelaar links van het stuur…
Ook de bediening van de klimaatbeheersing functioneert met duidelijke draaiknoppen, een verademing ten opzichte van veel concurrenten die dikwijls ‘over-gedigitaliseerd’ zijn.
Technische gegevens
- B-motor: 1598 cc viercilinder
- Boring x slag: 78,0 x 83,6 mm
- Vermogen: 94 pk bij 5600 toeren/min
- Koppel: 148 Nm bij 3200 toeren/min
- Twee elektromotoren + startgenerator: 36 + 15 kW
- Systeemvermogen/koppel: 145 pk/205 Nm
- Accu: Lithium-Ionen batterij, capaciteit: 1,2 kWh
- Acceleratie 0-100 km/h: 9,3 seconden
- Topsnelheid: 174 km/h
- L x b x h = 4,05 x 1,80 x 1,44 m
- Gewicht = laadvermogen: 1331 + 399 kg
- Aandrijving: voorwielen, multimode automaat
- Actieradius tot 900 km
En route
De complexe hybride aandrijflijn die ontwikkeld is in samenwerking met het Alpine-formule 1 team, bestaat dus uit een 1,6 liter langeslag benzinemotor zonder turbo, twee elektromotoren en een startgenerator, gekoppeld aan een 6-traps automaat. Op het hele systeem zijn 150 patenten geregistreerd.
Die zogenaamde Multimode automaat geeft voorrang aan het elektrisch rijden en activeert de verbrandingsmotor wanneer de rijomstandigheden daarom vragen.
In de stad betekent dat 80% elektrisch rijden, zeker omdat hij bij gas inhouden en remmen sterk stroom recupereert. Ik heb daarvoor de B(rake) stand ingeschakeld.
Het samenspel van de aandrijving gaat bij het naderen van bijvoorbeeld een rotonde gepaard met wat gezoem, gebrom en geklik. Ik haast me echter erbij te vertellen dat het niet hinderlijk is. Er zijn 3 rijmodi beschikbaar (Sport, Normal en Eco), maar in de ecostand worden die geluiden duidelijk minder.
De verschillende componenten wisselen elkaar telkens af, dat is trouwens op het display goed te volgen.
Nog even samengevat: de benzinemotor heeft een enorme souplesse dankzij zijn langeslag. Dat betekent dat hij onderin de toerenkelder al een grote trekkracht heeft. Dat principe plus de E-aandrijving en die mooie automaat levert een besparing van 40% brandstof op. Bovendien scheelt dat ook in de CO2-uitstoot.
Ik ben over de eilanden naar Rotterdam gereden met veel 80 km-wegen. De fijn afgestemde adaptieve cruise control was daarbij een prima hulpmiddel.
In Rotterdam alleen maar elektrisch gereden. Vervolgens over Tholen terug en ik kon op een bepaald moment 1 op 25 halen!
Hij is voorts stevig geveerd, maar zeker niet oncomfortabel. Het lekkere dikke stuurwiel pakt heerlijk aan en de besturing is bijzonder aangenaam. Op de bochtige Thoolse wegen heeft de Clio het helemaal naar zijn zin.
Hij is voorts volgestopt met allerlei veilige assistentsystemen die uiteraard hun steentje bijdragen aan het weggedrag.
Conclusie
De facelift heeft de Clio goed gedaan, hij kan daardoor weer een poos mee. De hybride aandrijflijn zorgt voor een zuinig en schoon resultaat. Het is uitermate plezierig om met hem onderweg te zijn en vooral de ergonomie is een aangename bijkomstigheid.
De geteste Techno-uitvoering staat vanaf € 24.950,- in de boeken.