AutoZeelandtest van de Ford Explorer RWD Extended Range

AutoZeelandtest van de Ford Explorer RWD Extended Range

Al sinds 1990 bouwde Ford in de USA een vierwielaangedreven crossover met de naam Explorer die ook in ons land werd geleverd. Als resultaat van de jonge samenwerking met Volkswagen, produceert Ford nu in Keulen een 100% elektrische Explorer. Ik testte hem van Van Mossel Ford in Goes.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“E de Cologne”

Dat samenwerking tot overwinning leidt, hebben we in de auto wereld al zo vaak gezien en om dat te bewerkstelligen heeft Ford in Köln-Niehl, de fabriek waar 47 jaar lang Fiësta’s van de band liepen, voor twee miljard euro verbouwd.
Hier worden alle elektrische Fords gebouwd die op het MEB-platform van Volkswagen staan, zoals de Explorer en de nieuwe Capri.
Die samenwerking betekent in de praktijk, dat Ford de carrosserie en veel zaken in het interieur levert en Volkswagen de motoren en bijbehorende techniek.

Stoere Ford
Het is een mooie SUV geworden die er absoluut stoer, maar tegelijkertijd elegant uitziet met zijn dichte neus, zijn led-verlichting vóór en achter, de bijzondere belijning achter de C-stijl, de grote 19-inch lichtmetalen wielen en het opvallend design van de achterzijde die zijn breedte nog een keer onderstreept.
Ook valt het privacy glas vanaf de B-stijl op, evenals de buitenspiegels in hoogglans.
De kleur van de lichtblauwe testauto luistert naar de naam ‘Arctic Blue Metallic’ en dat staat hem goed.

Even wat maten:

  • L x b x h = 4,47 x 1.87 x 1,63 meter
  • Wielbasis: 2,77 meter
  • Massa: 1908 kg
  • Kofferruimte: 440-1422 liter.

Nu vond ik de laatste Explorer met de benzine- en hybridemotoren eigenlijk ook al mooi. Ik zag die uitvoeringen vaak in Zwitserland en ze werden in de loop der jaren alsmaar mooier. Deze elektrische versie heeft in grote lijnen dezelfde trekken, maar hij is duidelijk wat korter uitgevallen. Voor de goede orde: deze uit Keulen afkomstige Explorer is alleen voor de Europese markt bedoeld.

Ruim en modern
Hij stapt gemakkelijk in en dat heeft ook direct te maken met de vierkante vorm van het koetswerk, waardoor de A-stijl vrij rechtop staat. De stoelen zitten meteen goed, mede door de lange zittingen, ze zijn elektrisch verstel- en verwarmbaar en hebben geïntegreerde hoofdsteunen.
Ford pakt meteen door en er is zelfs een massagefunctie en dat vind je niet bij de naaste concurrentie. Bovendien kan je op drie manieren de stoelpositie opslaan in het geheugen, gemakkelijk als de Explorer meerder bestuurders kent.

Het verwarmbare stuurwiel kan zowel in de hoogte als axiaal worden versteld en de armsteunen zitten op de goede plek.
Opbergruimtes zijn er plenty aanwezig, de middenarmsteun is bijvoorbeeld variabel in te delen, totale inhoud zelfs 17 liter!
Achter het grote 14,6 inch multimediascherm is ook een bergruimte gecreëerd, daarvoor is het scherm zelfs verplaatsbaar!
De gebruikte materialen van het dashboard en de portieren zijn niet allemaal even hoogwaardig, maar alles is wel netjes afgewerkt.
Al voordat ik ga rijden, zie ik in de bedieningsknoppen al vlug overeenkomsten met die van de Volkswagen ID4, zoals de selectiehendel van de automaat, de knoppen om de ruiten te bedienen en de aanraakgevoelige knoppen op het stuur die daardoor niet zo intuïtief zijn en ook niet op de tast kunnen worden gevonden.
Het digitale instrumentenpaneel kennen we ook van VW. Deze uitvoering heeft gelukkig een head-up-display die goed afleesbaar wordt geprojecteerd.

Achterin is voldoende been- en hoofdruimte voorhanden. Zowel in de armsteun als in de portieren zijn bekerhouders aangebracht. Net als voorin zijn hier ook USB-C aansluitingen gemonteerd.
In deze uitvoering is de kofferklep elektrisch te bedienen en biedt de kofferruimte aflegruimte onder de vloer.

Technische gegevens

  • Elektromotor achterin, achterwielaandrijving
  • Vermogen: 286 pk/545 Nm
  • Accucapaciteit: 77 kWh
  • Snelladen 10-80%: 28 minuten dankzij de aan te raden optionele warmtepomp
  • Acceleratie 0-100 km/h: 6,4 seconden
  • Topsnelheid: 180 km/h
  • Verbruik: WLTP 13,9 kWh
  • Actieradius: WLTP 602 kilometer

Onderweg
Dankzij deze achterwielaandrijving is de Explorer buitengewoon wendbaar, want hij bezit een ongelooflijk kleine draaicirkel van 9,7 meter tussen de stoepranden. Hij is voorzien van parkeerpiepers vóór en achter en dat is maar goed ook, want de grote motorkap laat niet zien waar hij eindigt in kleine parkeervakken, een fenomeen dat vele moderne auto’s hebben.
Ford heeft qua onderstel toch zelf heel wat genen toegevoegd en dat is prima, want Ford heeft een naam te verliezen als het om onderstellen gaat.Heeft bijvoorbeeld de Focus in zijn klassen niet het beste onderstel?
Ik vind dat deze Explorer een betere bochtentechniek heeft in vergelijking tot de ID4.
Hij laat op een droge weg eigenlijk een bijna neutraal wegkarakter zien, is dynamisch en stuurt lekker strak op bochtige binnenwegen in het Zeeuwse.
Ik heb hem niet op een natte of gladde weg kunnen uitproberen, maar ik weet zeker dat de overstuur met achterwielaandrijving en die motor achterin door allerlei elektronische kaboutertjes aan banden wordt gelegd.
Ik heb deze wagen als een fijne en comfortabele reiswagen ervaren die bovendien lekker stil is wat de rijwind-, banden- en aandrijfgeluiden betreft.

Conclusie
De Explorer maakt weliswaar gebruik de vele technische VW-onderdelen, maar is  een échte Ford die wat betreft zijn opvallende eigenschappen een goede keus is.
Daar komt nog bij dat er op dit moment heel veel interessante aanbiedingen zijn, waarbij er duizenden euro’s bespaard kunnen worden. Bovendien is een levertijd van 2 tot 3 weken uniek!

Op www.ford.nl wordt u snel wijzer!

Terug naar de bovenkant van de website