AutoZeelandtest van de Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra

AutoZeelandtest van de Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra

AutoZeelandtest van de Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra

Lang verwacht, maar daar is ie dan, de EX30. Hij deelt heel veel techniek met zijn twee halfzussen van het Chinese Geelyconcern, de Zeekr 001 en de Smart#1. Hij wordt nu nog in China geproduceerd, maar in de Volvofabriek in Gent, net over de Zeeuws-Vlaamse grens zijn ze zich al aan het warmlopen.

Tekst: Rob Strating

Foto’s: Gianni Agosti

“Compact Comeback”

Een in zijn klasse voordelige compacte 100% elektrische SUV met een premiuimlogo? Dat klinkt naar succes!
Verkoopadviseur Martijn Aerden van Volvo Cappendijk in Goes regelde de opvallende Moss Yellow EX30 met het Onyx Black dak voor mij.

Lang verwacht, maar daar is ie dan, de EX30. Hij deelt heel veel techniek met zijn twee halfzussen van het Chinese Geelyconcern, de Zeekr 001 en de Smart#1. Hij wordt nu nog in China geproduceerd, maar in de Volvofabriek in Gent, net over de Zeeuws-Vlaamse grens zijn ze zich al aan het warmlopen.

Volvogenen, nieuwe stijl
Premium betekent voor Volvo niet alleen duurzaamheid, maar ook veiligheid en een in het oog springend design.
Dat de EX30 een compleet nieuw publiek aanspreekt, mag duidelijk zijn. Zijn afmetingen zijn compacter dan de XC40 en is eigenlijk min of meer de opvolger van de succesvolle V40. De sterren voor deze flitsende crossover staan in ieder geval gunstig en dat heeft ook direct te maken met het prijskaartje, want de auto is met een bedrag van € 36.795,- uiterst scherp geprijsd voor een volledig elektrische instapper!

De EX30 is grotendeels in Zweden ontworpen en hij draagt met trots zijn Scandinavisch design. Hij heeft duidelijk optische overeenkomsten met de nieuwe EX90 die er binnenkort zit aan te komen. Hoewel hij dus in de basis goedkoper is dan een aantal kleinere concurrenten, komt hij beslist niet over als een budgetauto.
Hij ziet er al van verre als een Volvo uit met zijn typerende dagrijverlichting in de vorm van de hamer van de dondergod Thor en natuurlijk het Volvologo prominent op zijn dichte neus. En profile zie je de gelijkenis met de XC40, maar vooral van achteren gezien is hij verrassend nieuw, deels ook weer herkenbaar aan zijn merktypische achterlichtpartij.
De gesmede 19 inch lichtmetalen wielen draaien naadloos in de grote spatschermen en geven hem een stoere uitstraling.

Even wennen
Ik ontgrendel de EX30 met een sleutelkaart die ik even tegen de B-stijl houd.
Het portier wordt vervolgens geopend met een forse deurkruk, het voelt allemaal erg solide aan, ook het sluiten van het portier klinkt zoals we gewend zijn van Volvo: degelijk.
Vervolgens is alles ineens anders dan anders. De ontwerpers hebben met een schuin oog naar Tesla gekeken, want het hele dashboard is minimalistisch. Voor mijn neus bevindt zich niets, geen instrumentenpaneel en geen head-up-display.
Alles is gedigitaliseerd ondergebracht in een 12,3 inch groot scherm dat midden op het dashboard is geplaatst, Er zijn geen fysieke knoppen, of het moet die twee zijn om de ruiten te openen. Ze bevinden zich op de middenconsole en dienen ook om de achterruiten te openen. Je moet dan wel de schakelaar omzetten naar ‘rear’
Terug naar het grote scherm: Google heeft meegedacht en het werkt allemaal wel goed, maar het is zaak om van te voren het hele menu door te nemen, want het scherm tijdens het rijden te bedienen, leidt veel te veel af.
Op de testdag stond de winterzon laag en bescheen het scherm door de zijruit van de passagier. Mede daardoor en vanwege alle vingerafdrukken op het touchscreen ontwaarde ik uitsluitend de snelheid helemaal bovenaan het scherm. Gelukkig zat mijn vrouw naast me en die hield me op de hoogte van e.e.a. zoals het percentage van de accu-inhoud.
Aan de rechterkant van de stuurkolom bevindt zich de hendel voor de automaat die je ook kunt gebruiken om de cruise control te bedienen.
Hij is voorts voorzien van heel veel opbergruimtes: in de middenconsole vind ik ingenieuze bakken waarvan er zelfs een uitneembaar is. In de portieren is heel veel opbergruimte gecreëerd dankzij het ontbreken van speakers. Die vinden we terug in de zogenaamde Sound Bar over de gehele breedte van het dashboard.

Duurzaam
Het bijzondere interieur is 30% gerecycled, de indigo bekleding bestaat zelfs uit 50% gerecyclede spijkerbroeken. In het tapijt zijn oude PET-flessen verwerkt en in de hemelbekleding is voormalig polyester gebruikt.
De warmtepomp vult de airco aan, verlaagt het accuverbruik en zorgt voor een grotere actieradius, hij regelt ook het opwarmen en koelen van de accu.
Gebruik van thermische energie en de restwarmte van de E-motor zijn goed voor de verwarming van de cabine. 

De voorstoelen zitten uitstekend en geven goede steun. De hoofdsteunen zijn geïntegreerd en niet verstelbaar. Dat laatste is al jaren een Volvo-filosofie om bij een aanrijding vanaf de achterkant whiplash te voorkomen.
Achterin is de hoofdruimte dik in orde, maar de beenruimte is voor lange mensen te krap. Dat is te wijten aan de lage zit gecombineerd met de hoge vloer en de wielbasis van 2,65 meter.
De kofferruimte meet 318 liter en de laadkabel past in de 19 liter grote frunk onder de motorkap.

Zuinig en comfortabel
Op mijn 360 kilometer lange testrit heb ik hem ervaren als een comfortabele reisgenoot met in deze wintertijd een gunstig verbruik van 17,7 kWh/100 km.
Dat comfort wordt mede veroorzaakt door het mooie onderstel en de stilte van de carrosserie. Volvo heeft zijn best gedaan om allerlei wind- en bandengeruis tot een minimum te beperken.
De Single motor drijft de achterwielen aan en daarmee ontbreekt de aandrijfinvloed op de voorwielen. Daardoor stuurt hij geweldig en heeft hij een ultrakorte draaicirkel van slechts 10,6 meter.
Op minder begaanbare wegen filtert hij allerlei oneffenheden keurig weg, maar de besturing wordt nooit gevoelloos, hij blijft je deelgenoot maken over wat er onder de banden doorgaat.
Nog even terug naar het verbruik: de one-pedal-drive-functie is ideaal en draagt bij tot het zuinig rijden. Zodra je het stroompedaal loslaat, remt hij sterk af, zelfs tot stilstand. Daarbij wordt de accu heel goed bijgeladen.

Veiligheid voor alles
Ontelbare sensoren en radarsystemen waken over de passieve en actieve veiligheid. De Volvo denkt tijdens het rijden mee en voorkomt daarmee vrijwel alles.
Ik licht er één voorbeeld uit:
De nieuwe generatie Pilot Assist past met behulp van de navigatiegegevens zelfs de snelheid in bochten aan. Terwijl ik de adaptieve cruise control heb uitgeschakeld, houdt de auto bij een scherpe bocht bij de afrit automatisch in, ik hoef niet of nauwelijks te remmen. In combinatie met de Speed Assist wordt de ingestelde maximum snelheid automatisch aangepast als de snelheidslimiet lager wordt. Als de maximum snelheid weer wordt verhoogd, gaat de auto weer terug naar de ingestelde limiet.

Technische gegevens

  • E-motor: permanente synchroonmotor
  • Vermogen/koppel: 272 pk/343 Nm
  • Accucapaciteit bruto/netto: 69/64 kWh
  • L x b x h = 4,23 x 1,84 x 1,55 meter
  • Wielbasis: 2,65 m
  • Bagageruimte: 318-904 liter
  • Aandrijving: achterwielen
  • Acceleratie 0- 100 km/h: 5,3 seconden
  • Topsnelheid: 180 km/h
  • WLTP verbruik: 17,0 kWh/100 km
  • WLTP actieradius: 476 km
  • Vanafprijs testauto: € 43.840,-

Conclusie:
Deze compacte Volvo gaat een zekere toekomst tegemoet, hij is aantrekkelijk zuinig, comfortabel en prijstechnisch interessant. Voorin zit hij prima, achterin is de ruimte beperkt. De bediening is hopelijk een zaak van gewenning…

Terug naar de bovenkant van de website