Peugeot 308 1.2 PureTech 130 EAT 8
Peugeot 308 1.2 PureTech 130 EAT 8
AutoZeelandtest van de Peugeot 308 1.2 PureTech 130 EAT 8
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Nieuwe leeuwenkoning”
De nieuwe 308 was genomineerd bij de verkiezing van de Auto van het Jaar 2022. Hij moest het opnemen tegen uitsluitend elektrische auto’s, maar werd derde.
Hij verrast de wereld met benzine-, diesel- en hybrideversies.
Ik testte de Gran Turismo voor u
Peugeot ressorteert onder de Stellantisgroep en het platform waarop de 308 is gebouwd, deelt hij met de DS4, de Citroën C4 en de Opel Astra. Het knappe van die vier auto’s is wel dat ze allemaal een eigen karakter bezitten.
Salesmanager Edwin van Oosten van Louwman Peugeot in Goes zorgde voor de sprankelend witte testauto.
Opvallende verschijning
Peugeot heeft het weer voor elkaar: van alle kanten valt de nieuweling op. Daar zijn de led-matrix koplampen en de dagrijverlichting die al knipperend de snijtanden van een leeuw moet verbeelden. Het nieuwe logo van Peugeot beeldt een mooie leeuwenkop uit en daar achter zijn niet zichtbaar allerlei camera’s verborgen. De 308 is de eerste die dat nieuwe logo mag dragen.
Boven de apart gestileerde grille bevindt zich het typenummer. Het logo komt overal terug: aan de zijkanten op het voorscherm en aan de achterzijde.
Hij werd langer, breder en lager en met name dat laatste aspect zorgt voor een gezonde dosis dynamiek. De grote lichtmetalen wielen draaien naadloos in de uitgeklopte wielkaste en als ik de C-stijl bekijk en met name het achterste zijruitje, zie ik sterke overeenkomsten met die van de 407 uit 2004, een vleugje retro dus.
De achterlichten symboliseren al jaren de nagels van een leeuw, in dit geval voorzien van bijzondere ledverlichting. Bij deze witte uitvoering vallen de donkere delen, zoals het zwarte dak, de getinte ramen en de zwarte grille beter op. Ik denk dat hij ten opzichte van zijn voorganger ook door felle kleuren beter uit de verf komt.
Technische gegevens
- Motor: 1199 cc 3-cilinder met turbo
- Vermogen + koppel: 130 pk/230 Nm bij 1750 toeren/min
- Boring x slag: 75 x 90,5 mm
- Overbrenging: voorwielaandrijving + achttraps automaat
- Wielen: 225/40 R18Y
- Massa/ laadvermogen: 1363 kg/487 kg
- L x b x h = 3,37 (+12 cm) x 1,85 (+5 cm) x 1,44 (-2 cm)
- Wielbasis: 2,675 m (+5,5 cm)
- Bagageruimte: 412- 1323 liter
- Verbruik 100 km: Eco: 5,3 l, Individueel: 7,0 l, Sport: 9,0 l.
- Tankinhoud/ actieradius: 52 liter/742 km
- Acceleratie: 0 - 100 km: 9,8 seconden
- Tussenspurts:
- 60-100 km/h: 5,5 sec.
- 80-120 km/h: 7,2 sec.
- Topsnelheid: 210 km/h
- Geluid bij 100 km/h: 69 dB(A)
Formule 1
De Peugeot onderscheidt zich door de zogenaamde i-cockpit. Dat betekent dat wat de vroeger het instrumentenpaneel noemden, omhoog is gebracht als een head-up display. Daarvoor werd het stuur verkleind en van platte kanten voorzien. Je kijkt dus over het stuur naar de meters. Eigenlijk zoals de formule 1 coureurs dat ook doen. Natuurlijk zijn de meningen verdeeld, maar ik heb die constructie als bijzonder positief ervaren. Zaak is wel dat elke chauffeur de stoel en het stuur op elkaar moet afstemmen. In mijn geval heb ik het axiaal zo ver mogelijk ingedrukt en ook de hoogte optimaal ingesteld. De stoel in zijn laagste stand en de ideale rijpositie is gevonden. Bij de diverse rijproeven merk je dat je ongelooflijk sportief kunt sturen, een waar genot!
Hoogwaardig modern
Het dashboard is futuristisch getekend en van hoogwaardige materialen voorzien. Het instrumentenpaneel, betere term display, is driedimensionaal ontworpen en kan via een knop aan de stuurhendel op verschillende wijze worden aangepast.
Duidelijk beter geworden is de bediening. Weliswaar moet de klimaatbeheersing nog worden ingesteld via het grote touchscreen, maar de vele fysieke knoppen zorgen voor ergonomische rust. Het scherm van het touchscreen lijkt op een smartphone, je kunt naar hartenlust swipen.
Het verdient verder aanbeveling om voor de rit te bedenken of de stuur- en de stoelverwarming en/of de massagefunctie geactiveerd moet worden, want daarvoor moet je verschillende menu’s aanvinken. Ook voor de de-activering van de Lane Keeping Assist zijn drie bedienhandelingen nodig.
Het scherm dient uiteraard ook voor de TomTom navigatie die uitstekend werkt en voor de achteruitrijcamera.
Een grote verbetering is de bediening van de cruise control op het stuur in plaats van via een satelliet. Hij werkt snel en na een poosje kan je hem op de tast vinden.
Je kan aan bijvoorbeeld de bestuurdersstoel zien dat Opel tot de Stellantisgroep behoort. Dat is namelijk een zogenaamde AGR-stoel en dat staat voor Aktion Gesunder Rücken, een certificering van Duitse artsen om een optimale zit te creëren. De stoel zit inderdaad voortreffelijk met een verlengde zitting en uitstekende steun. De massagefunctie maakt het helemaal af.
Het aantal opbergvakken is opvallend groot, in de portiervakken en op de middenconsole.
Ik neem een greep uit de vele veiligheidssystemen:
- Peugeot Connect SOS bestaat uit een automatische noodoproep met voertuiglokalisering in geval van calamiteiten.
- Lane Keeping Assist helpt de bestuurder om de juiste afstand tot de rijstrookmarkering te houden en grijpt in bij overschrijding van de middenstreep.
- Video Autonomous Emergency Braking helpt letsel voorkomen bij voetgangers en fietsers in stadverkeer.
- Verkeersborden herkenning
- Adaptieve cruise control
- Rear Cross Traffic Alert helpt een aanrijding voorkomen bij het achteruit parkeren
- Dodehoek-melding
Mooie combinatie
De driecilinder is een bijzondere motor die door een uitlaatgasturbo wordt ondersteund. Het is een uitgesproken langeslagmotor en daarmee heeft hij een enorme souplesse. Dat wil zeggen dat hij onder in de toerenkelder van nature al een grote trekkracht heeft. Ondersteun je dat met een turbo, combineer je die beide technieken optimaal: de souplesse plus extra lucht door de turbo betekent vanaf 1750 toeren/min een geweldige trekkracht. In de rijmodus Sport kleurt het display rood en wordt de automaat alerter en kiest al vlug een paar trappen terug. De motor produceert hierbij een kernachtige, karakteristieke sound en nodigt uit tot lekker boenderen over ’s heren wegen.
Die 8-traps automaat is trouwens een bijzonder aangename, want hij wisselt de trappen ongelooflijk soepel. De combinatie van de 1,2 liter driepitter en die automaat is welhaast ideaal.
Comfortabel
De 308 GT veert zelfs met 18” wielen comfortabel en vermijdt daarbij allerlei vervelende carrosseriebewegingen, zonder stug te worden. De techneuten van Peugeot hebben een prima compromis gevonden tussen comfort en sportief rijgedrag.
Ik heb beide karaktertrekken uitgeprobeerd en zeker bij het in de vorige alinea genoemde boenderen is het een feestje om op polderwegen wat gooi- en smijtwerk te verrichten. Hij stuurt snaarstrak en laat zich door niets en niemand van de wijs brengen. Rijd je over snelwegen, waan je je in een grotere auto, zó comfortabel.
Uiteraard vertaalt de manier van rijden zich in het verbruik, maar dat is logisch.
Alle 308-en
Er zijn twee benzineversies, allebei driecilinders met 110 en 130 pk.
Gelukkig levert Peugeot ook nog een diesel, een 1,5 liter viercilinder met 130 pk/300 Nm. (de schoonste verbrandingsmotor ooit!)
De Hybrid-versies hebben een 1,6 liter viercilinder met een systeemvermogen van 180 en 225 pk/360 Nm.
Conclusie
De nieuwe mooie 308 van Peugeot is hoogwaardig, rijdt uitstekend en bezit een duidelijk verbeterde bediening. Een fijne charismatische middenklasser!