Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Fabia 1.2 tsi 63kw combi
Skoda Fabia
€ 11.450
Skoda Fabia 1.2 tdi 59kw combi greenline
Skoda Fabia
€ 7.950
Skoda Octavia 2.0 tdi 140pk
Skoda Octavia
€ 9.450
Skoda Roomster 1.4-16v navigator
Skoda Roomster
€ 3.950
Skoda Rapid 1.2 tsi drive
Skoda Rapid
€ 21.090
Skoda Fabia 1.4 comfort
Skoda Fabia
€ 1.650
Skoda Octavia 1.0 tsi 115pk greentech dsg style business
Skoda Octavia
€ 32.920
Skoda Octavia combi 1.6 tdi ambition businessline
Skoda Octavia
€ 15.950
Skoda Citigo 1.0 60pk greentech ambition
Skoda Citigo
€ 13.995
Skoda Octavia combi 1.9 tdi ambiente meeneemprijs
Skoda Octavia
€ 1.650
Skoda Octavia combi 1.2 tsi ambition business line rijklaar
Skoda Octavia
€ 13.950
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk dsg-7 ambition
Skoda Yeti
€ 17.450
Skoda Citigo 1.0 greentech expedition
Skoda Citigo
€ 10.950
Skoda Citigo 1.0 60pk greentech 5d active
Skoda Citigo
€ 1
Skoda Superb 1.8 tsi 160pk dsg-7 elegance business line
Skoda Superb
€ 21.950
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk greentech joy
Skoda Fabia
€ 17.950
Skoda Fabia 1.4 sport
Skoda Fabia
€ 1
Skoda Rapid 1.0 tsi 95pk drive
Skoda Rapid
€ 23.320
Meer

“Safety first met de Scandinavische atleet”

14-08-2017 AutoZeelandtest van de Volvo XC60 T5 Inscription R-Design

“Das Klassiker und Motorfestival”

12-08-2017 Classic Days Schloss Dyck 2017

“Qualitate qualitate est”

30-07-2017 AutoZeelandtest van de Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI

Automotions start eigen dealerklas

24-07-2017 Op woensdag 31 mei jl. hebben 15 aankomend Leerling Monteurs van...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid