Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Yeti 1.8 tsi 160pk 4x4 ambition
Skoda Yeti
€ 17.950
Skoda Citigo 1.0 t 55kw ambition
Skoda Citigo
€ 14.500
Skoda Citigo 1.0 75pk greentech 5d ambition
Skoda Citigo
€ 13.985
Skoda Rapid 1.2 tsi 66kw spaceback drive
Skoda Rapid
€ 21.490
Skoda Rapid 1.2 tsi 66kw spaceback drive
Skoda Rapid
€ 21.490
Skoda Fabia 1.2 tsi comfortline fresh trekhaak bleu motion
Skoda Fabia
€ 10.745
Skoda Octavia 1.6 ambiente
Skoda Octavia
€ 6.950
Skoda Superb combi 3.6 fsi elegance 4x4 atomaat, leder, panoram
Skoda Superb
€ 14.995
Skoda Fabia 1.2 tsi 66kw combi drive
Skoda Fabia
€ 20.995
Skoda Fabia 1.2 tsi 66kw drive
Skoda Fabia
€ 19.875
Skoda Yeti 1.2 tsi dsg drive
Skoda Yeti
€ 30.500
Skoda Fabia Comfort
Skoda Fabia
€ 1.450
Skoda Citigo 1.0 t 44kw 5d ambition
Skoda Citigo
€ 14.405
Skoda Yeti 1.2 tsi dsg drive
Skoda Yeti
€ 28.380
Skoda Rapid 1.2 tsi drive
Skoda Rapid
€ 19.780
Skoda Citigo 1.0 60pk greentech 5d ambition
Skoda Citigo
€ 8.950
Skoda Citigo 1.0 greentech expedition
Skoda Citigo
€ 10.950
Skoda Roomster 1.4 style
Skoda Roomster
€ 3.950
Meer

Sneak preview van de Opels Insignia en Ampera-e

22-05-2017 Automotions Opel heeft half mei op Airport Breda de Insignia en de...

AutoZeeland sponsor SPIE Internationale Junioren Driedaagse

12-05-2017 De 36e editie van de SPIE Internationale Junioren driedaagse wordt dit...

Melse Goes allerlei

11-05-2017 Škoda Felicia voor Goese Lyceum voor...

AutoZeelandtests van de Kia’s Picanto en de Rio

09-05-2017 De nieuwe Picanto heeft een flinke sprong vooruit gemaakt: hij rijdt...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid