Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Fabia combi 1.4-16v sprint
Skoda Fabia
€ 8.950
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk greentech (105 gr) joy
Skoda Fabia
€ 1
Skoda Citigo 1.0 44kw/60pk 5d greent. fresh
Skoda Citigo
€ 12.950
Skoda Yeti 1.8 tsi elegance 4x4
Skoda Yeti
€ 14.945
Skoda Octavia 2.0 tdi 150pk greentech elegance business line
Skoda Octavia
€ 26.950
Skoda Fabia combi 1.2 tsi 77kw ambition
Skoda Fabia
€ 11.950
Skoda Fabia combi 1.4 comfort
Skoda Fabia
€ 2.850
Skoda Superb 1.4 tsi ambition business climaat & cruise control
Skoda Superb
€ 19.945
Skoda Yeti 1.2 tsi comfort navi
Skoda Yeti
€ 13.950
Skoda Octavia 1.4 tsi 90kw combi elegance aut.
Skoda Octavia
€ 11.950
Skoda Octavia 1.6 tdi 77kw hb elegance bns
Skoda Octavia
€ 11.450
Skoda Citigo 1.0 grt. arctic
Skoda Citigo
€ 6.250
Skoda Fabia 1.2 tsi 66kw drive
Skoda Fabia
€ 19.875
Skoda Octavia 1.4 tsi 90kw combi ambition
Skoda Octavia
€ 9.950
Skoda Rapid 1.2 tsi 66kw spaceback dsg7 drive
Skoda Rapid
€ 21.995
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk greentech edition
Skoda Fabia
€ 17.450
Skoda Rapid 1.2 tsi 66kw spaceback dsg7 joy plus diverse kleur
Skoda Rapid
€ 22.055
Skoda Fabia combi 1.2-12v fresh
Skoda Fabia
€ 8.980
Meer

“Elegante Sportiviteit”

21-02-2017 AutoZeelandtest van de BMW 520d

Nieuwe gezichten bij Automotions Mercedes-Benz en Zwartepoorte/Ventura

16-02-2017 ‘The right person on the right place…’

De strategie van Ford in Europa

09-02-2017 Symposia ‘One Ford Plan’, “Go Further”.

“Compacte lifestyle SUV”

06-02-2017 AutoZeelandtest van de Audi Q2

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid