Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Octavia 1.6 tdi greenline businessline
Skoda Octavia
€ 9.945
Skoda Fabia 1.2 12v
Skoda Fabia
€ 4.250
Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline
Skoda Fabia
€ 5.950
Skoda Octavia combi 1.6 tdi 116pk style business
Skoda Octavia
€ 34.870
Skoda Rapid spaceback 1.0 tsi greentech 95pk drive
Skoda Rapid
€ 22.430
Skoda Citigo 1.0 60pk ambition
Skoda Citigo
€ 14.785
Skoda Fabia combi 1.0 tsi 95pk ambition
Skoda Fabia
€ 19.930
Skoda Superb 1.8 tsi elegance business line
Skoda Superb
€ 10.950
Skoda Octavia 1.9 tdi combi elegance navigatie
Skoda Octavia
€ 1
Skoda Octavia 1.2 tsi ambition
Skoda Octavia
€ 7.495
Skoda Octavia combi 2.0 démarrage
Skoda Octavia
€ 2.250
Skoda Octavia combi 1.6 lx
Skoda Octavia
€ 950
Skoda Fabia combi 1.4-16v spirit+ | trekhaak | airco
Skoda Fabia
€ 3.750
Skoda Octavia 1.2 tsi 110pk style businessline
Skoda Octavia
€ 21.950
Skoda Octavia 1.0 tsi 115pk greentech dsg style business
Skoda Octavia
€ 29.950
Skoda Octavia 1.6 tdi 105pk greentech ambition business line
Skoda Octavia
€ 10.950
Skoda Superb 1.8 tsi 160pk comfort business line
Skoda Superb
€ 1
Skoda Fabia 1.2 tsi 86pk sprint pro
Skoda Fabia
€ 10.950
Meer

AutoZeeland scoort in Google

18-09-2017 Zoekmachine Google bestaat vandaag precies twintig jaar. Dit zijn de...

“Soeverein feestje van Ford”

14-09-2017 AutoZeelandtest van de Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Titanium

“Road Star”

06-09-2017 Nieuwe Mercedes-Benz Actros voor Dek Opleidingen

“A new dimension in glamour, modernity and elegance”

30-08-2017 AutoZeelandtest van de Range Rover Velar 2.0 I4 Turbo AWD S

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid