Mitsubishi

Het begin
Mitsubishi's geschiedenis in de automobielindustrie gaat terug tot 1917. In dat jaar werd de Mitsubishi Model A geïntroduceerd als de eerste in serie gebouwde auto in Japan. Deze met de hand gebouwde 7-zitter was gebaseerd op de FIAT Tipo 3 en bleek erg duur tegenover de in massa gebouwde Europese en Amerikaanse concurrentie. Tot 1921 werden er slechts 22 exemplaren van gebouwd.

In de twee daarop volgende decennia groeide Mitsubishi uit tot een innovator. Het merk ontwikkelde Japans eerste dieselmotor, een prototype met vierwielaandrijving, een dieselaangedreven vrachtwagen en een bus; die laatste onder de naam Fuso.

Na de Tweede Wereldoorlog
Volgend op de Japanse capitulatie in de Tweede Wereldoorlog werden alle Zaibatsus door de geallieerden gedwongen zich op te splitsen. Mitsubishi Heavy Industries werd in drie regionale bedrijven gedeeld. Elk van die delen was betrokken bij de ontwikkeling van de auto. Na de oorlog had Japan vooral gebrek aan bedrijfsvoertuigen. In 1946 werd een bus geïntroduceerd die op meerdere brandstoffen reed. Een jaar later werd een elektrische bus gelanceerd. Er werden in die tijd ook een vrachtwagen met luchtvering en een met een kantelcabine geïntroduceerd. Vanwege het ernstige brandstoftekort die eerste jaren concentreerde Mitsubishi zich verder vooral op de Silver Pigeon scooter.

Jaren 1960
In de jaren '60 kwam de Japanse economie in een stroomversnelling. De lonen gingen omhoog en de automobiel had weer een toekomst. In 1960 werd de Mitsubishi 500 gelanceerd, een compacte sedan. In 1962 werd de Mitsubishi Minica toegevoegd, een dwergauto met 4 zitplaatsen. Ook de eerste Mitsubishi Colt werd toen geïntroduceerd als een grotere familiewagen. In 1969 verscheen de eerste generatie van de Galant als een compacte sedan. Die Galant was een trendsetter in Japan en hield de beste autotechnologie in die toen beschikbaar was.

In 1964 fuseerden de 3 regionale bedrijven weer tot Mitsubishi Heavy Industries. Drie jaar later produceerde dat bedrijf reeds meer dan 75.000 voertuigen per jaar. Naar aanleiding van het succes van de autodivisie werd besloten die divisie af te splitsen. In 1970 werd Mitsubishi Motors Corporation (MMC) opgericht als een 100% dochteronderneming van MHI.

Jaren 1970
Mitsubishi's strategie bestond erin de export op te drijven door allianties aan te gaan met gerenommeerde buitenlandse constructeurs. In 1971 werd 15% van het bedrijf aan de Amerikaanse autoreus Chrysler verkocht. Hierop begon die laatste Mitsubishi's te importeren in de Verenigde Staten en te verkopen onder haar eigen merknamen. MMC's productie steeg boven 250 000 stuks per jaar.

Begin jaren 70 werd in Europa een distributienetwerk onder de naam Colt uitgebouwd. Hier wilde Mitsubishi haar producten direct aan de man brengen. In Nederland ging het Japanse merk hiervoor in zee met Volvo. De productie was van 500.000 stuks in 1973 gestegen tot 965.000 in 1978. Die snelle groei begon ook wrijvingen te veroorzaken. Chrysler zag haar buitenlandse afzetmarkten bedreigd en Mitsubishi vond dat Chrysler zich teveel bemoeide.

Jaren 1980
Tegen 1980 was Mitsubishi uitgegroeid tot een grote autoproducent die meer dan 1 miljoen voertuigen per jaar bouwde. Met Chrysler ging het heel wat minder goed. De Amerikanen stonden op de rand van het faillissement en waren gedwongen hun productiesite in Australië aan Mitsubishi te verkopen. De Japanners noemden de site Mitsubishi Motors Australia Ltd (MMAL).

Vanaf 1982 ging Mitsubishi haar auto's onder de eigen merknaam verkopen in de VS. 30 000 auto's werden over 70 dealers verspreid, naast de 120 000 die via Chrysler werden verkocht. Eind jaren 80 wilde het merk er nog verder doorstoten en werd een grote televisiecampagne gelanceerd. Tegen 1989 produceerde het merk 1,5 miljoen auto's per jaar.

In 1982 lanceerde Mitsubishi de Pajero terreinwagen. In 1983 werd voor het eerst meegedaan aan Paris-Dakar met een aangepaste Pajero. In 1985 won men die race voor het eerst en sindsdien is de Pajero er een van de meest succesvolle auto's geweest. De Pajero werd wereldwijd populair en werd in verschillende landen 4x4 van het jaar.

Ondanks de spanningen met Chrysler hadden beide elkaar nog steeds nodig. In 1985 richtten beide Diamond-Star Motors (DSM) op als een 50/50 joint-venture tussen beide bedrijven. Er werd een fabriek gebouwd in Normal, Illinois (VS) die vanaf 1988 auto's begon te bouwen voor beide eigenaars. In 1991 kwam het bedrijf volledig in handen van Mitsubishi.

Tot 1988 was Mitsubishi de enige particuliere autobouwer in Japan. In dat jaar werd het bedrijf publiek. MHI's aandeel zakte hierbij naar 25% maar dat bedrijf bleef de hoofdaandeelhouder. Chrysler trok haar aandeel op tot 20%. Met het opgehaalde kapitaal kon Mitsubishi schulden afbetalen en de groei in Zuidoost-Azië financieren.

Jaren 1990
In 1989 werd Tomio Kubo opgevolgd door Hirokazu Nakamura als de nieuwe algemeen directeur. Volgend op het succes van de Pajero trok die het budget voor SUV-ontwikkeling op. Mitsubishi's brede gamma van vierwielaangedreven voertuigen, van de Pajero terreinwagen tot bestelwagens en dwergauto's, vond vlot afzet in Japan, waar de SUV begin jaren 90 doorbrak. In 1995 had het merk een marktaandeel van 11,6% op de Japanse thuismarkt.

Nadat Chrysler in 1991 haar belang in de Diamond-Star joint-venture verkocht aan Mitsubishi werden de Chrysler-modellen er op contractuele basis geproduceerd. Tegen 1992 was Chryslers belang in Mitsubishi onder de 3% gezakt en werd aangekondigd dat de resterende aandelen in 1993 op de markt zouden komen. Doch bleven beide verder samenwerken. Zo bleef Chrysler motoren en versnellingsbakken levern aan DSM. In 1995 werd DSM omgedoopt tot Mitsubishi Motor Manufacturing of America, Inc (MMNA).

In 1991 werd in Nederland NedCar opgericht in een joint-venture met Volvo en de Nederlandse staat. Nederland verkocht haar aandeel in 1999 aan beide andere partners. Twee jaar later werd Volvo door Mitsubishi uitgekocht. Sindsdien is die laatste 100% eigenaar van NedCar.

Jaren 2000
In 2000, 2 jaar na de fusie van Chrysler met het Duitse Daimler-Benz, kocht het gevormde DaimlerChrysler een controlerend belang van 34% in Mitsubishi. Met die operatie van €1,5 miljard wilde men bij DaimlerChrysler een Welt AG, een wereldwijde autoreus, uitbouwen. In 2001 vergrootte het belang tot 37,3% door de overname van Volvo's belang in MMC's vrachtwagenactiviteiten. Men was echter terughoudend om vers kapitaal te injecteren in het noodlijdende Mitsubishi. Met een partner, Phoenix Capital, werd een overeenkomst van €3,15 miljard gesloten. DCX zag haar belang daarbij tot 23% en later tot 12,4% zakken. Op 11 november 2005 werd dat belang voor €867 miljoen verkocht; Een verlies van €631 miljoen op 5 jaar tijd. Ook Phoenix Capital verkocht ruim 90% van haar belang op 9 december 2005. Beide kopers, telkens een investeringsbank, verkochten de aandelen daags verder aan kopers binnen de Mitsubishi keiretsu met een miljoenenwinst. Het automerk kwam hiermee weer in Japanse handen.

In 2002 werd Mitsubishi Motors Europe opgericht om de verkopen in Europa te coördineren. Sinds de nieuwe Colt in 2004 begon het tij in die markt opnieuw te keren.

Ondertussen heeft Mitsubishi nog steeds te lijden onder een dalende verkoop. Het derde kwartaal van 2005 was na 11 opeenvolgende verliezen opnieuw winstgevend. Om kosten te besparen werden 10.000 arbeidsplaatsen weggesnoeid en worden nieuwe markten verkend in het Midden-Oosten en Rusland. In 2005 werd een partnerschap met PSA Peugeot Citroën aangekondigd voor de productie van een SUV. Deze SUV, de Outlander bleek een groot succes, waardoor de productie deels bij NedCar moest worden ondergebracht.

In 2008 lijkt Mitsubishi het goede pad weer gevonden te hebben. De autoverkopen lopen wereldwijd weer toe met 9%. Vooral in landen zoals Frankrijk (+31%), Noorwegen (+45%) en Zwitserland (+20%) heeft Mitsubishi de afgelopen jaren goed gepresteerd. In Nederland was er een groei van 5%.
Door de introductie van de nieuwe Outlander, de nieuwe Pajero en de nieuwe Lancer spreken de modellen van Mitsubishi weer een hoop mensen aan. Vooral de nieuwe Outlander is een groot kassucces voor de autofabrikant. Vanaf augustus 2008 zal dit model (net als de haar zustermodellen Peugeot 4007 en de Citroën Crosser) bij de Nederlandse autofabriek Nedcar worden geproduceerd.

Recent toegevoegde Mitsubishi's

Mitsubishi Space Star 1.0 bright
Mitsubishi Space Star
€ 9.990
Mitsubishi Space Star 1.2 intense +
Mitsubishi Space Star
€ 9.950
Mitsubishi Colt 1.3 cz3
Mitsubishi Colt
€ 1
Mitsubishi Asx 1.6 ClearTec Intense
Mitsubishi Asx
€ 21.950
Mitsubishi L400 2.5 TD ***Gereserveerd***
Mitsubishi L400
€ 2.750
Mitsubishi Outlander 2.0 phev 203pk 4wd cvt instyle+ 0% bijtelling
Mitsubishi Outlander
€ 22.950
Mitsubishi Asx 1.6 intense
Mitsubishi Asx
€ 12.795
Mitsubishi Outlander 2.2 di-d intro edition 4wd van
Mitsubishi Outlander
€ 8.950
Mitsubishi Carisma 1.6 diamond 100pk 5drs
Mitsubishi Carisma
€ 2.650
Mitsubishi Carisma 1.6 diamond 100pk 5drs
Mitsubishi Carisma
€ 2.650
Mitsubishi Outlander 2.2 di-d intense+ 4wd
Mitsubishi Outlander
€ 5.950
Mitsubishi Colt 1.3 mivec cz3 70kw incharge
Mitsubishi Colt
€ 5.250
Mitsubishi Space Star 1.0 mivec 71pk cleartec auto stop & go cool+
Mitsubishi Space Star
€ 12.350
Mitsubishi Colt edition 1.3 airco/cruise control
Mitsubishi Colt
€ 6.950
Mitsubishi Asx 1.6 cleartec bright+
Mitsubishi Asx
€ 24.670
Mitsubishi Colt 1.1 edition one
Mitsubishi Colt
€ 5.650
Mitsubishi Colt 1.3 edition two
Mitsubishi Colt
€ 8.950
Mitsubishi Space Star 1.0 cool+
Mitsubishi Space Star
€ 11.999
Meer

“Safety first met de Scandinavische atleet”

14-08-2017 AutoZeelandtest van de Volvo XC60 T5 Inscription R-Design

“Das Klassiker und Motorfestival”

12-08-2017 Classic Days Schloss Dyck 2017

“Qualitate qualitate est”

30-07-2017 AutoZeelandtest van de Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI

Automotions start eigen dealerklas

24-07-2017 Op woensdag 31 mei jl. hebben 15 aankomend Leerling Monteurs van...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid