Mini

Mini is de naam van een bekende kleine auto die tussen 1959 en 2000 werd geproduceerd. Het was een revolutionaire en karaktervolle kleine auto die voor de British Motor Corporation (BMC) was ontworpen door Alec Issigonis (1906-1988) en die gemaakt werd in Birmingham. Dit was de eerste auto ter wereld met een dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving, een concept dat tegenwoordig veelvuldig wordt toegepast.

In 2001 presenteerde BMW, dat inmiddels eigenaar was van de merkrechten, een nieuwe MINI ("new MINI"). In 2007 kwam een opvolger van de New MINI op de markt, dit keer ook met een Stationwagon-uitvoering met karakteristieke dubbele achterdeuren, die de naam Clubman heeft gekregen.

Geschiedenis, Mini: uit Austin Seven en Morris Mini Minor
Eind jaren vijftig had Leonard Lord, president directeur van British Motor Corporation (BMC) de visie dat de markt behoefte had aan een nieuw soort auto, klein van buiten en groot van binnen.

In 1957 werd Alec Issigonis, die eerder faam vergaarde met de Morris Minor, aangesteld om een prototype te ontwikkelen van een auto voor vier personen, met een bestaande motor van BMC, die kleiner was dan de huidige auto’s uit de BMC bedrijven.

In juli 1958 nodigde Alec Issigonis zijn opdrachtgever uit om een proefrit te maken in een van de twee prototypes. Leonard Lord werd verrast door de combinatie van snelheid en weggedrag en gaf direct het groene licht voor voortzetting van het project.

De volgende stap was het opleveren van een productieversie; hiervoor kreeg men 12 maanden. Austin en Morris, de merken die in 1952 samen BMC hadden opgericht, brachten ieder onder eigen naam in augustus 1959 een model op de markt: de Austin Seven en de Morris Mini Minor. Productiefaciliteiten werden opgezet in Longbridge (Austin-fabriek) en Cowley (Morris-fabriek), waar in juni 1959 ongeveer 100 auto’s per week van de band rolden.

Een belangrijke naam in de geschiedenis van de Mini is die van John Cooper. Hij had veel ervaring met het opvoeren van de motor die in de Mini gebruikt werd doordat hij dezelfde krachtbron gebruikte in zijn racewagens. Door het toepassen van een dergelijke opgevoerde motor in de Mini was de Mini Cooper geboren. De Austin Mini Cooper en de Morris Mini Cooper verschenen in 1961.

De Mini kreeg in 1967 zijn eigen merknaam: Mini. De auto werd na het laten vallen van de Morris en Austin merknamen verkocht als Rover.

MINI One, Cooper en Cooper S
De MINI One, Cooper of Cooper S, zoals geïntroduceerd door het Duitse BMW is een volledig nieuw ontworpen auto, die eigenlijk niets van doen heeft met de oude. De nieuwe MINI is aan alle kanten gegroeid en gemoderniseerd. Wel heeft de nieuwe auto een goede wegligging. De Mini is verregaand aan de eigen smaak van de gebruiker aan te passen met allerlei kleuren, spiegels, vlaggen en lampen zodat men bijna nooit twee identieke exemplaren ziet.[bron?]

De auto wordt in Oxford gemaakt in de ex-Morris fabriek.

Eind 2006 werd een nieuwe versie van de MINI gepresenteerd. Terwijl de originele Mini van Issigonis slechts 590 kilo woog en 305 cm lang was, weegt de nieuwe MINI One 1060 kilo en heeft een lengte van 370 cm.

“Groot gegroeid!”

18-04-2017 AutoZeelandtest van de Mini Cooper Countryman

De Internationale Salon van Genève

07-04-2017 Genève 3

Zeeuws Vakmanschap

29-03-2017 Rinie Vaane Verkeersinstructie rijdt sinds kort met een nieuwe Ford Focus

“Sympathieke alleskunner”

27-03-2017 AutoZeelandtest van de Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid