Mazda

De historie gaat terug tot ca. 1920. Toen werd de firma Toyo Cork Kogyo opgericht in Hiroshima (Japan). Het bedrijf produceerde kurk, machines, lampen, booruitrustingen en, gedurende een korte tijd, maakten ze ook motorfietsen. De verandering kwam in 1931 toen het bedrijf werd omgedoopt naar Mazda, naar de god van het licht, die ook Mazda heette, maar ook naar de oprichter van het bedrijf, Jujiro Matsuda. Ze begonnen met de bouw van een lichte bestelwagen. Ook kwam er een ontwerp en prototype van een kleine sedan maar door de Tweede Wereldoorlog werd de ontwikkeling daarvan gestaakt. Na de oorlog bleek de fabriek bijna geen schade te hebben geleden na het bombardement op Hiroshima en de productie werd weer opgepakt. In de jaren 50 bouwde men ook vrachtwagens. De eerste personenauto kwam in 1960. Dit model, de R-360 Coupé, was een kleine tweezitter met een 356 cc motortje met luchtkoeling dat 16 pk leverde en een topsnelheid had van 90 km/h. Een kleine 23.000 stuks werden er gebouwd. In 1962 kwam de P-360 Carol, als 2- en 4-deurs sedan. Van alle in Japan verkochte sedans, was 67% in dat jaar een Mazda. Omdat de Carol een watergekoelde motor had, steeg het vermogen iets: naar 20 pk. Dit gaf een topsnelheid van 105 km/h. In 1964 ging de cilinderinhoud omhoog, naar 586 cc. Die motor leverde 28 pk. In 1964 kwam ook de Familia-serie op de markt. Een 782 cc motor zorgde voor de aandrijving. Technisch was het een vooruitstrevend model met een lichmetalen viercilindermotor met bovenliggende nokkenas (SOHC), vier-versnellingsbak of een tweetraps-automaat. Later kwam er van deze auto ook een coupé-model. Die kreeg ook een andere motor: een 985 cc, met 68 pk. De auto had een top van 145 km/h. In 1970 werden de auto's herzien en kregen ze standaard allemaal de 985 cc motor. Daarbij kwam ook een 1272 cc motor met 87 pk en zelfs een tweeschijfs wankelmotor.

Mazda in Nederland
In Nederland kreeg het automerk nationale bekendheid door de onorthodoxe autoreclames die het bedrijf begin de jaren '90 op de televisie uitzond. Zo had ze een reclame met zes springende dwergen die de cilinders van de Mazdamotor uitbeeldden. Dat groepje van 6 kleine mensen moest de nieuwe kleinste V6 motor ooit gebouwd voorstellen. Die motor was slechts 1,8 liter. (een reclame die na enige tijd van het scherm gehaald werd wegens vermeende discriminatie van kleine mensen), en adverteerde ze met de tekst KOOP EEN DAF toen het Nederlandse auto- en vrachtwagenbedrijf DAF met faillissement bedreigd werd. Eind jaren '90 werd Mazda zélf echter door faillissement bedreigd, en werd toen voor 33% overgenomen door het Amerikaanse Ford. Sinds 18 november 2008 heeft Ford 20% aandelen verkocht aan Mazda zelf, omdat Ford nu echter zelf met het faillissement wordt bedreigd. De huidige Mazda3 deelt nog steeds de bodemplaat met de Ford Focus en de Volvo S40-V50-serie. Mazda is nu de snelst groeiende autofabrikant van Europa.

Mazda is de enige automobielfabriek met modellen in haar programma die voorzien zijn van een wankelmotor.

Zeeuws Vakmanschap

29-03-2017 Rinie Vaane Verkeersinstructie rijdt sinds kort met een nieuwe Ford Focus

“Sympathieke alleskunner”

27-03-2017 AutoZeelandtest van de Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD...

De Internationale Autosalon van Genève

20-03-2017 Genève 2

Kerckhaert Terneuzen wint Opel Klanttevredenheid Award

17-03-2017 Breda – Opel Service dealer Kerckhaert in Terneuzen heeft de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid