Citroën

In 1905 begint de van origine Nederlandse André Citroën een tandwielfabriek. In 1908 helpt hij het slecht renderende automerk Mors er weer bovenop met managementadviezen. In 1915 start hij een munitiefabriek, gebaseerd op de lopendebandtechniek overgenomen na een bezoek aan Amerika en Henry Ford. Tijdens de Eerste Wereldoorlog produceert deze fabriek meer dan 23 miljoen granaten. Uit dit succes betrekt Citroën het benodigde startkapitaal om een automobielfabriek te beginnen. Wederom wordt als voorbeeld de productiemethode van Henry Ford gebruikt. In 1919 introduceert Citroën de eerste aan de lopende band geproduceerde auto van Europa, de "Type A", ontworpen door Jules Salomon. Deze 4-persoons 10 pk-wagen kostte toen 7.500 francs. Met dit type werd een serieproductie van tienduizend exemplaren per jaar begonnen. Hierbij kwam in 1922 de onsterfelijke 5 CV, beter bekend als de citroen of het klaverblad.

Citroën slaagde erin uit te voeren wat De Dion en Darracq hadden gepoogd en bracht twee revolutionare elementen in de Europese auto-industrie: massaproductie waarbij speciale machines (lopende band etc.) werden gebruikt en een kleine wagen die desondanks toch betrouwbaar en sterk tot bijna onverwoestbaar was.

Vanaf 1919 behaalde Citroën succes op succes met het bouwen van, dan nog, achterwielaangedreven personenauto's en bestelwagens. Door zijn bijzondere manier van reclame maken verwerft het merk grote faam.

In 1925 komt Citroën met het kloeke model type B12, voorzien van een 10 pk motor en geheel stalen carrosserie. Een van de eerste wagens met 4-wielremmen. In 1928 introduceerde Citroën de Citroën C6. Deze zescilinder had een hoog rendement door een compressieverhouding van 6 op 1; voor die tijd zeer hoog.

Citroën organiseert wereldreizen per auto, zoals de "Croisière Noir" door Afrika, de "Croisière Jaune" door China en de "Croisière Blanche" door de Canadese Rocky Mountains. Citroën regelt de bewegwijzering in Frankrijk, stelt buslijnen in met Citroën bussen, verzorgt autoverzekeringen en zorgt voor een dicht distributienetwerk. De 8pk-Citroën Petite Rosalie reed van 15 maart tot 17 juli 1933 een afstand van 300.000 km op het circuit van Linas-Monthléry met een gemiddelde van 93 km/h.

In 1933 verschijnt een 15 pk-model op de weg, uitgerust met de nieuwe motor van Citroën: de moteur flottant.

Zijn laatste geniale zet, waarmee hij in 1934 een ommekeer in de automobielindustrie teweeg weet te brengen, is de introductie van de Traction Avant, de eerste in een grotere serie geproduceerde voorwielaangedreven auto ter wereld (de eerste in serie gebouwde was de Cord L-29 van 1929 t/m 1932 in een oplage van 4400 stuks). De Traction Avant had een aantal heel bijzondere aspecten voor die tijd: als eerste natuurlijk de voorwielaandrijving, waardoor er weinig passagiersruimte verloren gaat aan een middentunnel in de bodemplaat. Verder gaat het om een geheel zelfdragende carrosserie waar geen apart chassis onder gemonteerd is en is het een van de eerste in Europa in serie geproduceerde auto's met kopklepmotor. In de Verenigde Staten werden door Buick sinds 1903 al auto's met kopklepmotoren geproduceerd.

Goklust en de ontwikkeling van deze Traction Avant kosten hem echter zoveel geld, dat Citroën op de rand van een faillissement komt. In 1934 wordt het merk Citroën overgenomen door Michelin. Via nuchtere calculaties wordt drastisch gesneden in de ontwikkeling van de Traction en zo sneuvelt de poging tot het ontwikkelen van een automatische transmissie voor die wagen.

Op 3 juli 1935 om 9 uur overlijdt de inmiddels straatarme André Citroën aan de gevolgen van kanker. Straatarm, maar wel voortlevend in de geschiedenis als de man die vele bekende zaken als eerste heeft ingesteld: autoverzekeringen, autodealers, onderdelendistributie, openbaar vervoer per bus, bewegwijzering, bedrijfsmaatschappelijk werk, bedrijfsmedische dienst, de kindercrèche op het werk en zwangerschapsverlof. Hij wordt naar zijn laatste rustplaats in Montparnasse gereden in een Renault. Zijn laatste rustplaats wordt veel door Citroën-adepten bezocht en goed onderhouden.

Rond deze tijd wordt ook de Citroën 2CV ontwikkeld. Het ontwerp moest voldoen aan een aantal simpele criteria. Deze auto zou na de Tweede Wereldoorlog een doorslaand succes worden.

Recent toegevoegde Citroëns

Citroen C4 Cactus 1.2 e-vti feel climaat & cruise control, navigatie
Citroen C4 Cactus
€ 15.950
Citroen C5 1.8 16V
Citroen C5
€ 1.950
Citroen C4 e-thp 130 collection | ecc | nav | 17 inch
Citroen C4
€ 17.995
Citroen C1 vti feel 3-drs
Citroen C1
€ 9.250
Citroen Xsara 1.4i plaisir
Citroen Xsara
€ 1.250
Citroen C1 1.0-12v 5-drs selection
Citroen C1
€ 5.850
Citroen C3 1.4i diffÉrence 5drs airco 57 dkm
Citroen C3
€ 3.950
Citroen C4 Cactus 1.6 bluehdi shine panodak+pdc+navi+tel+camera
Citroen C4 Cactus
€ 15.445
Citroen C3 1.2 vti 82pk collection lage km
Citroen C3
€ 9.945
Citroen Ds4 1.6 vti chic
Citroen Ds4
€ 13.400
Citroen C3 1.0 vti attraction - airco - radio/cd - metallic l
Citroen C3
€ 9.245
Citroen C3 1.4 16v 5drs sensodrive
Citroen C3
€ 3.950
Citroen DS3 puretech 82 so chic
Citroen DS3
€ 17.950
Citroen DS3 1.6 thp ultra prestige
Citroen DS3
€ 15.450
Citroen Xsara Picasso 1.6i-16v caractère
Citroen Xsara Picasso
€ 6.450
Citroen C4 1.6 16v berline
Citroen C4
€ 4.450
Citroen C1 1.0 Automaat
Citroen C1
€ 6.250
Citroen C3 1.6 I 16V 2004 Rood
Citroen C3
€ 2.650
Meer

“Safety first met de Scandinavische atleet”

14-08-2017 AutoZeelandtest van de Volvo XC60 T5 Inscription R-Design

“Das Klassiker und Motorfestival”

12-08-2017 Classic Days Schloss Dyck 2017

“Qualitate qualitate est”

30-07-2017 AutoZeelandtest van de Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI

Automotions start eigen dealerklas

24-07-2017 Op woensdag 31 mei jl. hebben 15 aankomend Leerling Monteurs van...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid