Citroën

In 1905 begint de van origine Nederlandse André Citroën een tandwielfabriek. In 1908 helpt hij het slecht renderende automerk Mors er weer bovenop met managementadviezen. In 1915 start hij een munitiefabriek, gebaseerd op de lopendebandtechniek overgenomen na een bezoek aan Amerika en Henry Ford. Tijdens de Eerste Wereldoorlog produceert deze fabriek meer dan 23 miljoen granaten. Uit dit succes betrekt Citroën het benodigde startkapitaal om een automobielfabriek te beginnen. Wederom wordt als voorbeeld de productiemethode van Henry Ford gebruikt. In 1919 introduceert Citroën de eerste aan de lopende band geproduceerde auto van Europa, de "Type A", ontworpen door Jules Salomon. Deze 4-persoons 10 pk-wagen kostte toen 7.500 francs. Met dit type werd een serieproductie van tienduizend exemplaren per jaar begonnen. Hierbij kwam in 1922 de onsterfelijke 5 CV, beter bekend als de citroen of het klaverblad.

Citroën slaagde erin uit te voeren wat De Dion en Darracq hadden gepoogd en bracht twee revolutionare elementen in de Europese auto-industrie: massaproductie waarbij speciale machines (lopende band etc.) werden gebruikt en een kleine wagen die desondanks toch betrouwbaar en sterk tot bijna onverwoestbaar was.

Vanaf 1919 behaalde Citroën succes op succes met het bouwen van, dan nog, achterwielaangedreven personenauto's en bestelwagens. Door zijn bijzondere manier van reclame maken verwerft het merk grote faam.

In 1925 komt Citroën met het kloeke model type B12, voorzien van een 10 pk motor en geheel stalen carrosserie. Een van de eerste wagens met 4-wielremmen. In 1928 introduceerde Citroën de Citroën C6. Deze zescilinder had een hoog rendement door een compressieverhouding van 6 op 1; voor die tijd zeer hoog.

Citroën organiseert wereldreizen per auto, zoals de "Croisière Noir" door Afrika, de "Croisière Jaune" door China en de "Croisière Blanche" door de Canadese Rocky Mountains. Citroën regelt de bewegwijzering in Frankrijk, stelt buslijnen in met Citroën bussen, verzorgt autoverzekeringen en zorgt voor een dicht distributienetwerk. De 8pk-Citroën Petite Rosalie reed van 15 maart tot 17 juli 1933 een afstand van 300.000 km op het circuit van Linas-Monthléry met een gemiddelde van 93 km/h.

In 1933 verschijnt een 15 pk-model op de weg, uitgerust met de nieuwe motor van Citroën: de moteur flottant.

Zijn laatste geniale zet, waarmee hij in 1934 een ommekeer in de automobielindustrie teweeg weet te brengen, is de introductie van de Traction Avant, de eerste in een grotere serie geproduceerde voorwielaangedreven auto ter wereld (de eerste in serie gebouwde was de Cord L-29 van 1929 t/m 1932 in een oplage van 4400 stuks). De Traction Avant had een aantal heel bijzondere aspecten voor die tijd: als eerste natuurlijk de voorwielaandrijving, waardoor er weinig passagiersruimte verloren gaat aan een middentunnel in de bodemplaat. Verder gaat het om een geheel zelfdragende carrosserie waar geen apart chassis onder gemonteerd is en is het een van de eerste in Europa in serie geproduceerde auto's met kopklepmotor. In de Verenigde Staten werden door Buick sinds 1903 al auto's met kopklepmotoren geproduceerd.

Goklust en de ontwikkeling van deze Traction Avant kosten hem echter zoveel geld, dat Citroën op de rand van een faillissement komt. In 1934 wordt het merk Citroën overgenomen door Michelin. Via nuchtere calculaties wordt drastisch gesneden in de ontwikkeling van de Traction en zo sneuvelt de poging tot het ontwikkelen van een automatische transmissie voor die wagen.

Op 3 juli 1935 om 9 uur overlijdt de inmiddels straatarme André Citroën aan de gevolgen van kanker. Straatarm, maar wel voortlevend in de geschiedenis als de man die vele bekende zaken als eerste heeft ingesteld: autoverzekeringen, autodealers, onderdelendistributie, openbaar vervoer per bus, bewegwijzering, bedrijfsmaatschappelijk werk, bedrijfsmedische dienst, de kindercrèche op het werk en zwangerschapsverlof. Hij wordt naar zijn laatste rustplaats in Montparnasse gereden in een Renault. Zijn laatste rustplaats wordt veel door Citroën-adepten bezocht en goed onderhouden.

Rond deze tijd wordt ook de Citroën 2CV ontwikkeld. Het ontwerp moest voldoen aan een aantal simpele criteria. Deze auto zou na de Tweede Wereldoorlog een doorslaand succes worden.

Recent toegevoegde Citroëns

Citroen C3 1.2 puretech 82pk serie speciale | panorama
Citroen C3
€ 19.945
Citroen C1 1.0 e-vti 68 5-drs selection
Citroen C1
€ 12.239
Citroen DS3 1.2 puretech so chic automaat
Citroen DS3
€ 19.450
Citroen C4 Cactus 1.2 puretech 82 feel
Citroen C4 Cactus
€ 14.990
Citroen DS3 vti 120 so chic
Citroen DS3
€ 14.945
Citroen C3 vti 120 exclusive | trekhaak | navi
Citroen C3
€ 9.245
Citroen C3 1.6 hdi business 14%/pdc/navi
Citroen C3
€ 14.900
Citroen C1 1.0 collection - airco - bluetooth
Citroen C1
€ 6.745
Citroen C4 1.6 16v l. business
Citroen C4
€ 6.495
Citroen Berlingo bluehdi 100 multispace
Citroen Berlingo
€ 21.950
Citroen C1 puretech 68 style edition 5-drs
Citroen C1
€ 11.250
Citroen C4 Cactus vti 82pk shine
Citroen C4 Cactus
€ 19.950
Citroen C1 puretech 68 style edition
Citroen C1
€ 11.850
Citroen Berlingo multispace 1.6 bluehdi 100
Citroen Berlingo
€ 21.945
Citroen C3 1.2 vti 60kw/82pk tendance etg
Citroen C3
€ 13.450
Citroen C1 seduction 5drs
Citroen C1
€ 3.650
Citroen C4 vti 120pk tendance
Citroen C4
€ 11.450
Citroen C3 puretech 82pk collection
Citroen C3
€ 11.950
Meer

“Elegante Sportiviteit”

21-02-2017 AutoZeelandtest van de BMW 520d

Nieuwe gezichten bij Automotions Mercedes-Benz en Zwartepoorte/Ventura

16-02-2017 ‘The right person on the right place…’

De strategie van Ford in Europa

09-02-2017 Symposia ‘One Ford Plan’, “Go Further”.

“Compacte lifestyle SUV”

06-02-2017 AutoZeelandtest van de Audi Q2

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid