Audi

Het merk heeft zijn oorsprong in het in 1899 opgerichte autobedrijf Horch Automobielwerke. Dit bedrijf werd opgericht door ex-Benz-werknemer August Horch samen met een 3-tal partners. Al na tien jaar kwam er een einde aan deze samenwerking. Horch wilde bekendheid voor zijn merk vergaren door aan autosport deel te nemen. Zijn partners waren het daar niet mee eens omdat het te geldverslindend zou zijn en ontsloegen de technisch directeur en oprichter Horch in 1909. August Horch wilde vervolgens met een investering van een vermogende vriend een nieuwe autofabriek starten maar kon zijn eigen naam daar niet meer voor gebruiken omdat zijn ex partners de naam Horch inmiddels als handelsmerk hadden gedeponeerd. De tienjarige zoon van deze vermogende vriend hoorde het gesprek hierover tussen zijn vader en August Horch aan en zei tegen deze: "Horch is in het Latijn Audi,[2] waarom noemt u de nieuwe fabriek niet Audi? De merknaam was geboren.

In jaren dertig fuseerden Audi, DKW, Horch en Wanderer tot één holding: Auto-Union. De merken bleven naast elkaar bestaan. Het bekende logo met de in elkaar gehaakte vier ringen, geïnspireerd door de Olympische Spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen, symboliseert de samenwerking van deze vier merken waaruit het hedendaagse Audi is ontstaan.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden door Auto Union geen auto's maar pantservoertuigen en andere legervoertuigen geproduceerd. Na de oorlog kwam de fabriek in handen van Mercedes-Benz en werd de civiele productie (na een pauze van 25 jaar) hervat, met succesvolle modellen als de 65, 50, 80 en 100.

Onderdeel van Volkswagen
In 1965 wilde Volkswagen Auto Union van Mercedes-Benz overnemen. Een groot deel van de aandeelhouders van Mercedes-Benz was daar destijds op tegen omdat ze vreesden er een concurrent bij te krijgen. Er was immers nog veel (technische) kennis van voor de oorlog in huis. Met een kleine meerderheid echter stemde de raad van bestuur van Mercedes-Benz toch met de verkoop aan Volkswagen in en nam men ook een nog uit te komen model over, wat later de eerste naoorlogse Audi werd: De Audi 60. Het zeer moderne motorblok was in feite een Mercedes-Benz-ontwerp, dat bij het model werd gekocht. Mercedes was bang dat de auto geen succes zou worden en verkocht het daarom, maar de auto werd een groot succes en zo kregen de tegenstanders van de overname gelijk. Ze hadden er een concurrent bij. In 1969 werd ook NSU inclusief zijn slagzin "Vorsprung durch Technik" aan de Auto Union toegevoegd, waarna het bedrijf Audi NSU Auto-Union A.G. ging heten. In 1985 veranderde de bedrijfsnaam in Audi A.G.

Recent toegevoegde Audi's

Audi A1 1.2 tfsi connect navi+tel+lm
Audi A1
€ 14.445
Audi A7 sportback 3.0 tdi quattro pro line plus s-line tip
Audi A7
€ 34.950
Audi A5 sportback 1.8 tfsi business edition 170pk
Audi A5
€ 26.950
Audi A3 s-line 1.4 125pk tfsi 5d s-tronic
Audi A3
€ 15.900
Audi A4 avant 2.0 pro line business
Audi A4
€ 7.450
Audi A3 1.8 TFSI 3DRS
Audi A3
€ 9.950
Audi A4 1.8 tfsi 160 pk avant
Audi A4
€ 12.900
Audi A3 s line hatchback attraction
Audi A3
€ 8.390
Audi A1 sportback 1.0 tfsi 95 pk adrenalin
Audi A1
€ 24.950
Audi A3 sportback 2.0 tdi ambition pro line s 150 pk
Audi A3
€ 25.950
Audi A4 avant 2.0 tdi ultra sport edition 136 pk
Audi A4
€ 27.950
Audi A3 1.6 attraction
Audi A3
€ 1.750
Audi A6 2.4 pro line business mt automaat
Audi A6
€ 7.950
Audi A6 avant 3.0 tdi pro line multitronic 204 pk
Audi A6
€ 31.950
Audi A6 2.4 v6 pro line
Audi A6
€ 9.945
Audi A4 2.0 tdi pro line business edition
Audi A4
€ 21.950
Audi A4 avant 2.0 tdi pro line multitronic 150 pk
Audi A4
€ 24.950
Audi A5 sportback 1.8 tfsi s-edition 170 pk
Audi A5
€ 25.950
Meer

“Elegante Sportiviteit”

21-02-2017 AutoZeelandtest van de BMW 520d

Nieuwe gezichten bij Automotions Mercedes-Benz en Zwartepoorte/Ventura

16-02-2017 ‘The right person on the right place…’

De strategie van Ford in Europa

09-02-2017 Symposia ‘One Ford Plan’, “Go Further”.

“Compacte lifestyle SUV”

06-02-2017 AutoZeelandtest van de Audi Q2

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid